Maria Rosander

MARIA ROSANDER – På väg

Med Stiftelsen som enda sällskap i hörlurarna nynnar jag med i de lågmälda melodierna. Jag låser dörren till trygga hemmaborgen under takåsarna. Nu väntar helgen och äventyr…

3

Malmö Centralstation välkomnar mig med kaos. Jag älskar att omslutas av just den känslan. Människor på väg. Främlingar. Främlingar som möts för en kort sekund. Början på en resa. Vägen vidare. Förväntan bubblar likt sockerdricka i kroppen. Äntligen. Äntligen är det dags. Dags för hela långa lyxhelgen hos bästa vännen. Resväskan är packad och redo för långa promenader runt sjön, konsert och dans. Jag innehar en resegaranti på mys, bus och oändligt mycket skratt. Jag behöver nya intryck och miljöombyte. Ladda batterierna av fniss för att sedan möta vardagen och verkligheten i min egna fantastiska stad.

Kl är 05.42 och kroppen protesterar. Sinnet är förväntansfullt om än nyvaket. Jag balanserar med packning och en kopp väldigt starkt kaffe i handen mot rätt vagn. Det är ett mindre kaos på stationen efter gårdagens tåghaveri i Stockholm. Vartannat tåg är inställt. Dock inte mitt. Vi trängs, svettas i stora vinterjackor och likt förvirrade höns söker vi rätsida på biljettinformation kontra informationen från tågbolaget. Irritation och frustration hänger i luften. Så till slut börjar tåget röra sig och stillheten sänker sig över vår kupé.

Mitt resesällskap på platserna nära består av mamman med de två små prinsarna. Krampaktigt håller vi vuxna våra kaffemuggar och jag är på vippen att erbjuda mamman mitt kaffe också: de två prinsarna håller henne mer än sysselsatt från första sekunden efter det att de äntligen funnit sina platser. Medhavda bullar, leksaker och pysselböcker. Under högtidliga former visar en liten prins vid namn Axel alla sina superjättehemliga skatter som ryms i ryggsäcken med hajmotiv på. Vi ler i samförstånd. För små prinsar är en tågresa till Stockholm ett äventyr.

Också för stora prinsessor är en tågresa ett äventyr. Med resväskan fylld av förväntningar landar jag i stunden. Jag gillar att resa med tåg. Tågtid är njuttid.Tid att bara vara och reflektera över den närmsta omgivningen. Jag samlar i hop intrycken och bara existerar i stunden. Det är så mycket energi i möten mellan främlingar på tåg. Så många livsöden stilla inneslutna i samma utrymme. Vi färdas och vi möts. I vilsam tågtakt.

Jag njuter av den medhavda maten. Sällan smakar matsäck så gott som på resa. Jag bläddrar lite förströtts i det lyxiga och glassiga magasinet som jag köpte på stationen, läser några kapitel i min bok och tjuvlyssnar på samtalen som florerar i vagnen. Mamman och jag utbyter livsöden och njuter stillheten då de två prinsarna somnat, efter den fjärde bullpausen. Pysselböcker och bullar är uttröttande även för den mest exalterade lilla äventyrare…

Vägen vidare…

TÅGRULLAR

2 ägg
1-2 msk kokosmjölk
1 msk fiberhusk
Kokosolja (att steka i)
Himalayasalt

Fyllning 1:
75 g kallrökt lax
0,5 avokado
1msk röd lök (finhackad)
2 msk majonnäs
Babyspenat (mängd efter tycke och smak)
Några droppar citronsaft (från färsk citron)

Fyllning 2:
0,5 dl chèvre (fint smulad)
2 msk kokosmjölk
0,25 röd paprika
0,25 gul paprika
3 st skivor lufttorkad skinka
0,25 dl valnötter (grovt hackade)
Ruccola (mängd efter tycke och smak)

2

Knäck äggen i en skål och tillsätt kokosmjölk och salt. Vispa väl. Häll i fiberhusk. Blanda väl och låt vila i några minuter. Smält kokosolja i en stekpanna och stek blandningen till ett ”tunnbröd” (jag gör alltid två omgångar, dvs två tunnbröd). Låt bröden svalna.

Mosa avokadon fint och blanda med majonnäsen och några droppar citron. Blanda tills det blir en krämig röra. Finhacka laxen och blanda i röran tillsammans med rödlöken. Sprid ut röran i ett jämt lager på ett bröd. Lägg lite spenat i mitten och rulla sedan i hop brödet till en rulle.

Mixa den fint fördelade chèvren och kokosmjölken i en skål. Hacka paprikorna och finfördela den lufttorkade skinkan. Häll i i getost-röran och blanda. Tillsätt de hackade valnötterna. Sprid ut fyllningen i ett jämt lager på ett bröd. Lägg lite ruccola i mitten. Rulla i hop brödet till en rulle. Res och njut…

Så klart rymmer den medhavda matsäcken både favoritchokladen, nötter och gott från Rene Voltair. Tågtid är njuttid…

4

Njut! /Maria

Standard

Lämna en kommentar