Maria Rosander

VI

The two of you complete me…

De här orden är till er. Ni, mina medsystrar och själsfränder. Ni två som bor i en annan del av vårt land, men har ert hem i mitt hjärta. Ni. Ni som alltid finns där. Ni som är en del av allt det som är jag. Ni som inte fördömer, värderar eller kritiserar. Ni som håller mitt hjärta med en varsam och skyddande hand. Vi. Hos oss är vi trygga…

Klockan är prick långt efter läggdags på fredagskvällen. Med ljummet takeaway-kaffe i handen ser jag hur tåget sakta bromsar in och närmar sig. Hjärtat slår ett extra slag mellan de vanliga ordinära. Nu är de här. De bästaste bästa. Nu är de här. Här hos mig.

maria

Med en resväska av husvagnsstorlek, kliver de av tåget. Mina galna, underbara och oersättliga medsystrar. Energin sprakar omkring oss, då vi i ömsom skratt, i ömsom tårar omfamnar varandra. Äntligen är den här. Vår helg. Vägen går rakt och omedelbart till vårt ställe. Restaurangen vid det Lilla Torget. Där sitter vi ned en timme eller två efter det att vi återförenats. I vår bubbla av gemenskap. Mitt i stöket. Mitt i vimlet. Vi möts över ett glas fyllt av skirt rosa små bubblor och planerar helgens alla upptåg. Våra planer aldrig går i städ, men det är helt enkelt en etablerad tradition att påbörja vår intensiva, underbara och galna helg just så. Det här är vi. Vi pratar i munnen på varandra. Avslutar varandras meningar och skrattar oss hesa. Vi vilar i stunden. Vi vilar i tryggheten. Tryggheten av oss.

Så klart kom vi inte i säng i tid i går kväll, då det fanns så mycket vi genast behövde avhandla. Att vi talas vid i telefon, chattar, mailar och sms:ar på daglig basis spelar ingen som helst roll. Det finns ju så mycket mer att dela. Livet händer ju hela tiden. Vårt liv. Nyvakna och ofokuserade sitter vi vid mitt köksbord och delar upplevelsen av mitt starka, nästintill drickbara kaffe. Det är inte gott, men vi behöver det. Alla är vi medvetna om vår oförmåga att i varandras sällskap hålla en lagom takt. Vi rusar tillsammans. Rusar och skrattar, överväldigade av lycka. Vi fyller helgens alla timmar, minuter och sekunder av kvalitet. Tid av mat, träning, bubbel och bus. Av glädje. Vi finns och existerar tillsammans i bland i tyst samförstånd, i bland i ett skratt som binder oss samman så starkt att vi tappar andan.

bord

Tiden rusar och vi med den. Det är svårt att hålla samma takt, då tiden tenderar att springa i från oss. Strax är söndagen åter kommen. Hur kunde det gå så fort? Hur kan vår helg redan vara till ända? Vi sitter ner och summerar, med sedvanlig söndagsfrukost bestående av ostbågar och choklad. Endast i rätt sällskap känns just denna meny som en delikatess och föda för gudar. Alla inser vi att det är tur att vi inte bor närmre varandra än vad vi gör, då våra trettioplusplus kroppar inte uppskattar gudafrukost lika mycket som våra tjugoplus själar gör. Dessutom är det ett solklart faktum att vi aldrig hade orkat hålla det tempo som vi gör då vi träffas, på heltid. Inte ens med mitt osedvanligt starka och osmakliga kaffe till bränsle. Själen skrattar och ler då vi återigen skiljs åt. Trots avstånd finns ni alltid här. Endast ett hjärtslag och ett skratt bort. Tack för att vi finns…

PESTOPLÄTTAR

Jag tillagar ett gäng plättar som är lätt att variera med olika tillbehör. Vi njuter dem både till frukost, lunch och mellis. Mums!

5 ägg
1,5 dl kokosmjölk
1 dl mandelmjöl
1,5 dl riven Parmesanost
2 msk pesto (jag föredrar en ekologisk utan potatisflagor och onödiga tillsatser)

Knäck äggen i en bunke och tillsätt kokosmjölk och pesto. Blanda i kokosmjölet och vispa till en jämn smet. Tillsätt den rivna Parmesanosten. Blanda väl. Stek i kokosolja i plättstorlek. Servera med lufttorkad skinka, kallrökt lax eller ugnsrostade grönsaker med hasselnötter. Lika goda varma som kalla.

mat

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

