Maria Rosander

FREDAGSRO

Oavsett om det är galakväll, kalas eller grillning på gården, så väljer vi stilla tid tillsammans i soffan. Vår tid i soffan. Vår alldeles egna tid…

Varannan fredag är helig. Fredagen i ojämn vecka. Fredagsmysfredagen. Vi har våra väl etablerade rutiner Prinsen och jag. Vin känner dem väl och jag väntar hela veckan. Intet rubbar mönstret. Det här är vi och det är tryggt. Tryggt och mysigast i hela världen. Så många bitarna i mitt livspussel behövs för att det skall vara komplett. Det här är en av de viktigaste bitarna. Biten som behövs för att jaget skall landa med själen finna ro.

soff

Plockmat, film och godis. Mjukiskläder, det stora duntäcket och alla kuddarna. Vi bullar upp, vi myser och vi njuter stilla. Det är enkelt och det är viktigt. Jag, jag får inte fixa och dona i köket efter middagen. Lilla prins Mys har bestämt att köksbänken skall vara rörig en fredagskväll, hur mycket det än må klia i ordningsam mammas fingrar. Han säger: ”- Mamma, blunda och mys med mig.” Sagt och gjort, jag blundar för diskbänken och myser allt jag kan till Legomovie eller någon annan superduperhjältefilm. Kill i nacken och godis i soffan. Lille prinsen får vara uppe så länge han vill på fredagskvällen. Så länge han vill brukar vara till ca tjugo över åtta, då han likt en liten uggleunge ligger i soffan och kippar med ögonen. Strax därefter föreslår han att det är dags att sova. Med täcket under ena armen och mjukiskattenvärldensbästakompisen Sune under andra vinglar han mot badrummet och tandborsten.

Vi läser ett kapitel i boken och sedan övermannar tröttheten. Liten prins Mys må vara mysigast i hela världen, men allt annat än uthålligast. Jag, jag smyger försiktigt ut ur hans sovrum, kryper upp i soffan med min bok och mitt te. Njuter lästid i en timma eller två innan det att också mina ögon blinkar av trötthet. Själen är mjuk och tillfreds. Omsluten av en len känsla. Jag älskar våra fredagsmysfredagar med den stora portion livskvalitet som de erbjuder. Stilla förutsägbar harmoni. På vägen mot sovrummet blundar jag då jag passerar köket och diskbänken. Disken och spåren efter fredagsmyset finns ju kvar i morgonbitti också…

FREDAGSMYSPARMESANCHIPS

Till fredagsmyset vill vi ha lättlagad plockmat. De där små rätterna som känns lite extra fredag i soffanlyxiga.

300 g grovt riven parmesan
1 tsk oregano (gärna färsk och finhackad)
0,5 dl soltorkade tomater (finhackade)
Svartpeppar (efter tycke och smak)

chip

Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka de soltorkade tomaterna. Låt oljan rinna av dem ordentligt innan. Blanda den rivna parmesanen med oregano, soltorkade tomater och svartpeppar. Blanda väl. Lägg blandningen i jämna små högar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i ca fem minuter eller tills dess att osten fått en gyllene färg. Servera gärna med mosad avokado och en bit lufttorkad skinka på eller njut naturella som snacks.

Njut /Maria

Standard

Kommentera

