Maria Rosander

JAG, ETT KAKMONSTER MED DRÖMMAR…

En vecka på Gotland. I ett litet stenhus med sovloft. Väninnorna och jag. Bubbel och bus. Sol, regn, strand, kriminalromaner och skratt. Oändligt mycket skratt. Samtal. Oändligt mycket samtal. What happens on Gotland, stays on Gotland…

Nyss hemkommen från Gotlandssemestern. Själen spinner förnöjt, men kroppen skriker efter sömn och vila. Jag behöver semester från semestern. Jag behöver en vecka hos familjen i Värmland…

Vackra Värmland. Jag sitter i köket. Köket i den vackra trävillan, i huset från början av det förra seklet. Med prunkande trädgård utanför. Grönt och trä. Naturligt och enkelt. Och vackert. Jag fantiserar om det här livet. Det naturliga och självklara. Huset i den lilla staden långt bort från kommers och valmöjligheter. Det enkla och det självklara. Det självklara livet. Livet med högt innehåll av just liv.

hus

Snickerskaka. Utan tillsatser, utfyllnad eller hittepå. Bara gott. Gott liv. Den som fina svägerskan och vännen skapat bara för att just jag skall le. Kärlek och jordnötssmör. Jag njuter. Jag fantiserar och drömmer. Drömmer om mitt enkla liv på landet med egenodlat, egentillagat och fyllt av kärlek. Jag fantiserar och surfar bland husannonserna. De där husen som är belägna på landet, långt från staden, långt från allt det stora. Långt från alla människorna. Mitt alldeles egna hus. Av trä, vid skogen. Med ett stort grönsaksland. Ett grönsaksland fyllt av lycka. Jag drömmer och längtar till det självklara. Den ljuva drömmen. I den där jag och fina svägerskan skriver en kokbok tillsammans. Vi syltar och saftar och gör på riktigt. En klokbokskokbok där vi samlar våran kunskap och entusiasm inför det goda i livet. Vi skulle stå i mitt stora kök, det där med lite lantlig nonchalant patina, och kreera och skapa gott. I det där köket, i mitt lilla trähus, där jag sällan om någonsin låser ytterdörren. Där grannarna oanmälda knackar på och stannar på en kopp kaffe. Där i trävilla-idyllen. Där skulle vi kreera, min fina svägerska och jag. Tänk om, tänk om…

Jag saknar egentligen intet. Jag trivs här. Här bland bussar, tutande bilister, galna cyklister och sirener. Med avgaser och havsluft i nosen. Med tillgång till kommers dygnet runt och med tusen valmöjligheter att överväga. Mitt hem mitt i kaoset. Mitt hem. Jag drömmer mig bort och önskar mig allt. Skulle min själ finna sig till rätta i lugnet i trähuset på landet, eller hör den kanske faktiskt hemma här i kommersen vid havet?Jag önskar mig allt. Att både äta kakan och ha den kvar. Jag är helt enkelt ett kakmonster. Ett kakmonster med drömmar…

kakm

 

FINASTE SVÄGERSKANS SNICKERSKAKA

Botten:
3 dl riven kokos
8 st dadlar (gärna favoriten Medjol-dadlar)
4 st torkade fikon
1 dl jordnötssmör (gärna crunchy style)
2 msk vatten

Chokladtäcke:
1 dl kokosgrädde
1 dl kokosolja
4 msk raw kakao
3 msk honung

Kör dadlar, fikon och vatten i matberedaren. Tillsätt jordnötssmör och riven kokos och mixa lite till. Mixa till en kletig och lagom jämn smet. Tryck ut smeten i ett jämt lager i en springform. Ställ in i kylen.

Mixa kokosgrädde, kokosolja, kakao och honung till en jämn kräm i matberedaren. Lägg ett jämt lager över den avkylda jordnötsbotten. Låt vila i kylen en timma innan servering. Servera och njut…

kaka

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

