Maria Rosander

BLICKAR INÅT…

Då vårsolen i sitt starka ljus belyser världen runt omkring mig med vulgär klarhet sluter jag mina ögon för en sekund. Jag sluter mina ögon inför de starka kontrasterna och väljer att titta inåt. Rannsaka insidan och filosofera över det som är det suddiga, luddiga jaget. Vi möts över en i middag i Slottsstaden. En middag kryddad med funderingar, tankar och med de existentiella solglasögonen på näsan…

Jag tittar på min vän med förvånad blick och tänker: vem pratar han om?!? Harmonisk, i balans, koll på livet. Jag!?! Jag som ständigt jagar min egen svans och med avund i blicken tittar på människorna runt omkring mig. De i kategorin kollpålivet. De som i begynnelsen hade en plan. En plan som de sedan följt. En plan som resulterat i en given målgång. Till skillnad från mig. Jag som drömt, planerat och påbörjat. För att sedan drömma lite till, planera om och börja på nytt. Jag som snarare dansar en oregelbunden dans till CajsaStina Åkerström, varvat med Mora Träsk, i ömsom hoppsasteg, i ömsom maratonlopp, i ömsom stilla lunk på min krokiga väg genom livet. Sida vid sida med de som följer sin väg i marschtakt. Jag går ett steg framåt, fyra bakåt och tar två skutt åt sidan. Jag dansar mest liksom. En dans genom livet. I min egen takt och i min egen tolkning av harmoni.

sol

I balans…jag!?! Jag rusar ju gärna. Springer som en kalv på grönbete, för att sedan med nästintill tomma batterier bosätta mig i soffan, i lugna hemmavrån och endast umgås med böckerna. Allt eller inget.

Koll på livet!?! Nja, snarare acceptans. Jag accepterar. Jag accepterar att det inte går att ta kontroll eller ens ha särdeles mycket koll på livet. Som en fjäril med chokladfläckar på vingarna fladdrar jag vidare. Vidare på min kringelikrokiga väg. Det enda som är förutsägbart är just chokladfläckarna. Choklad är beständigt.

Jag tittar på dig och det som är du. Du med slät skjorta, fasta tider och lugn uppsyn. För mig är du sinnebilden av harmoni, balans och koll på livet. Du har liksom knäckt koden. Livskoden. Du har liksom följt din plan. Den ursprungliga planen. Du skrattar högt åt min analys av det som är du. ”-Jag är min beskärda del av kaos” säger du och ler. Vi talar vidare, analyserar och skrattar gott åt föreställningarna vi alla har om varandra.

Jag öppnar mina ögon igen och faktiskt… Faktiskt så ser jag. Jag ser att också din väg inte är helt rak och i bland hamnar du i otakt i din alldeles egna melodi. Tittar jag riktigt noga så ser jag att runt omkring mig pågår snarare en dans än raka led och marschtakt. Vårsolen med sitt starka ljus belyser världen runt omkring mig med vulgär klarhet. Jag blickar utåt och ser…

TANKE CHOKLAD
Rå energi som hjälper mig att hålla takten i livsdansen.

cho

1 dl kokosolja (i flytande form)
1 dl fint hackade paranötter
0,5 dl kakaopulver (gärna raw)
3 msk honung
1 tsk vaniljpulver

Finhacka paranötterna. Blanda den smälta kokosoljan, kakaon, honungen och vaniljpulvret till en jämn chokladsås. Häll i de hackade nötterna. Blanda väl. Häll blandningen i en chokladform. Ställ i frysen i ca 30 min. Förvara därefter i kylskåpet. Gudagott!

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

