Maria Rosander

HEJ VÄRLDEN

Jag lyssnar till det mjuka mullret av trafiken och staden som vaknar utanför mitt sovrumsfönster. Jag öppnar inte ögonen ännu, utan njuter av den nyvakna känslan i kroppen. Här är så varmt och skönt. Lakanet ligger skrynkligt under min kropp och täcket skyddar mig från verkligheten och dagens ljus. Kudden, den vilar på golvet. Jag sträcker på mig och öppnar så ögonen. Hej världen, nu är jag vaken.

IMG_3880_red

Från mitt sovrum når jag direkt till hemmets hjärta. Köket. Det stora köket med det vita plankgolvet. Köket som sin rymd till trots, är förvånansvärt opraktiskt. Charmigt så det förslår, men opraktiskt. Här ryms inte allt porslin i de få skåpen, men här ryms alltid värme och ljus. Jag älskar mitt kök. Här bor kärlek. Mat och kärlek.

Jag blinkar nyvaket mot solens strålar som letar sig in. Våren kikar på mig. Välkommen dagen. Kroppen må vara vaken men sinnet är ännu fullt av grus och oklar tanke. Kaffe. Själen ler då jag tillreder mitt kaffe. Jag njuter av doften från kvarnen som mal de färska bönorna. Livslustlyx. Det är en sådan lyx att väcka själen och sinnet med en kopp nybryggt kaffe var dag. Det är min stund på dagen då jag sakta njuter doft och smak ur min favoritkopp. Efter exklusiv egen tid är jag redo att möta världen. Själen spinner förnöjt.

IMG_3986_red

Nu är jag redo att lägga mitt fokus på energi till kroppen. Frukost. Jag tillreder med kärlek det kroppen efterfrågar just i dag. Frisk energi med en fruktig sötma. Vitaminer. Livslustlyx. Lördag. En lördag i färg. Vitaminer och energi till att njuta känslan av vår i vinden. En stund senare är tanken klar och kroppen redo för rörelse. Jag knyter de pigga promenadskorna på fötterna. Ställer in mobiltelefonen på dumgladmusik och låser dörren bakom mig. Med kroppen som tillhygge och med en rejäl knuff öppnar jag den stora entréporten mot verkligheten. Jag ler. Hej världen, nu är jag vaken…

FÄRGGLAD FRUKOST

Dagen kan knappast få en bättre start än om du startar med en frukost av dessertkaraktär. Ljuvligt gott!

0,5 syrligt grönt äpple
0,5 päron
1 kiwi
1 dl färska röda bär (ex jordgubbar och/el hallon)
0,5 dl solrosfrön
0,5 banan
1 dl kokosmjölk (eller mandelmjölk, lättyoghurt eller någon annan favorit)

Tärna äpple och päron. Behåll skalet på. Skala försiktigt kiwin och dela i mindre bitar. Dela jordgubbarna i halvor. Lägg frukten i en portionsskål och låt vila i kylen. Mixa banan och kokosmjölk till en jämn sås. Ringla banankokossåsen över den kylda frukten och toppa med solrosfrön. En enkel och god start på dagen.

jordgubbar_red3

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

