Maria Rosander

BAMSE OCH JAG ELLER LIVET, KÄRLEKEN OCH LUSTEN

Jag är tillbaka…

Bamse och jag. Världens snällaste björn. Världens snällaste jag. Allt som oftast. Jag är en snäll liten människa. Diplomatisk och ganska försiktig. Positiv men ibland också lite naiv. Jag är så rädd för att trampa på just dina tår. Jag tänker både fyra och sju gånger innan jag delger dig min åsikt eller känsla. Det är dock lätt att missta sig. Under mitt väna yttre bor en enorm styrka. Jag är jätte, jättestark. Lika stark som Bamse faktiskt. Vid första anblick kanske du inte alltid ser det, men jag är så in i norden stark att jag vågar omfamna livet. Ta för mig. Släppa in kärleken. Utöver det njuta av lusten. Lusten att leva och njuta. Jag är stark och snäll. Bamse och jag.

Bamse

Det är tisdagkväll. Det är februari. Det är den där dagen då jag borde ha tvättat mitt hår för flera dagar sedan och den dagen då blusen är både fläckig och skrynklig. Jag stannar till framför spegeln och konstaterar att de mörka ringarna under ögonen är påtagliga och huden är vintertorr och fnasig. Hmmm, kanske inte mitt mest representativa jag. Jag är trött, glåmig och lite tufsig. Där är jag. Jag i spegeln. Det var länge sedan vi sågs. Trots att vintertrötthet och vardag lämnat tydliga avtryck i mitt ansikte så möter jag ändå glittrande blå ögon. En blick fylld av värme och styrka. Där är jag. Det var länge sedan vi sågs.

Nu börjar jag om. Igen. ”-Var och en gör det de är bra på”, brukar min vän säga. Jag är bra på att börja om, ta nya tag och omfamna livet. Jag är bra på att vara snäll. Både mot mig själv och andra. Jag är bra på att vara stark. Jag är bra på att hitta mig själv, då jag i bland går vilse och tappar bort det som är jag. Här är jag. Det var länge sedan vi sågs.

Förändring, förbättring, fördjupning. Så mycket nytt. Så många förändringar. Jag kalkylerar, läser nya böcker och upptäcker nya sidor hos mig själv. Jag håller hårt i hatten, för det blåser. Det blåser storm. Jag trivs som fisken i vattnet. Jag förbättrar. Blir än snällare och än mer tolerant mot mig själv. Jag visar mer förståelse för både mig, dig och alla andra. Jag är stark och snäll. I februari. I otvättat hår. Jag fördjupar mig i det som är viktigt. Vikten av att vars god och göra gott. Jag vill så gärna locka dig att le en sekund. Locka dig att le och finna styrkan i en droppe av glädje i vardagen. Locka dig att locka ett leende hos de människor som omger dig. De som korsar din väg en tisdag i ett vinterlikt Malmö. För i februari behöver vi le. Le åt dig. Le åt mig. Le med varandra. Var snäll när det blåser. Att vara snäll är att vara stark.

Lokalen är dunkel och jag slår mig ned vid vårt vanliga bord. Strax ansluter väninnan. Vi gör det vi alltid gör. Dricker våra varma drycker och äter vårt medhavda mellanmålsgott. The, nötter och sött på lokal. Två timmar av vår tid, var vecka, året om. Det här är vi. Vi talar om livet som på så många plan överrumplat och överraskat oss sedan vi senast sågs. Vi talar om föreläsningen vi tog del av. Om de tankar som den karismatiske mannen i strålkastarljuset förmedlade. Han underströk vikten av att bejaka det goda inom oss och andra. Att vara snäll. Så klart skall man vara snäll och göra gott. Så gott man kan. För de flesta av oss framstår detta som det mest självklara. Ändå glömmer vi bort att vara snälla mot oss själva. Vi glömmer bort att vi är värda det bästa. Min väninna och jag sluter en pakt. Vi skall vara så snälla det bara går. Snälla så in i norden. Bjuda på ett leende i februarirusket. Förmedla styrka och dela med oss av det goda inom oss. Inte bara på Valentins dag skall vi bejaka kärleken. Det skall vi göra var dag. Vakna med kärlek i sinnet.

7b194e9f36be75a706b778427707938a

Jag lovar dig detta. Jag lovar dig detta för att jag är stark. En styrka som kommer från övertygelsen om att vi är värda det bästa. Du, jag och alla andra. Så missta dig inte då du möter mig. I min ganska lilla uppenbarelse med otvättat hår gömmer sig en styrka. Jag är stark nog att vara snäll. Snäll mot både dig och mig.

MELLANMÅLSGOTT

1 dl cashewnötter
1 dl hasselnötter
1 dl torkade aprikoser (Saltå Kvarns osvavlade är mina personliga favoriter)
1 dl urkärnade dadlar (gärna Medjol)
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
0,5 tsk vaniljpulver
2 msk kokosolja

Mixa cashewnötter, hasselnötter, kanel, kardemumma och vaniljpulver i mixern till ett mellangrovt nötmjöl. Tillsätt aprikoser, dadlar och kokosolja. Mixa till en kletig massa. Forma till bollar och låt vila i kylen. Avnjut till dessert, som mellanmål eller helt enkelt som godis. Februarigodis.

brownie 081 (2)

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

