Maria Rosander

THE MERRY GOES AROUND AND ROUND…

MIN SJÄL ÄR OTÅLIG, MEN OCKSÅ ÖMTÅLIG. FLADDRIG OCH KRÄVANDE. RASTLÖS, MEN OCKSÅ LJUV. I BLAND GÖR LIVET MIG YR. I BLAND KLIVER JAG PÅ FEL KARUSELL…

Ännu ett år har förflutit. Det känns inte som om det gått ett helt år sedan jag satt här senast. Satt här senast och funderade. Funderade, summerade och filosoferade. Jag tittar på livskarusellen. Mitt liv som snarare är jämförbart med virvelvinden än med den klassiska karusellen som i maklig takt låter de dekorerade cirkushästarna dansa sin dans. Runt, runt. Min livskarusell snarare svischar förbi så snabbt att håret fladdrar och hatten flyger sin kos. Ofta ber jag att få kliva åt sidan för en stund. Stilla står jag då och betraktar svischandet. Filosoferar över den höga hastighet livet håller. Sedan, efter att ha låtit själen landat lite, så kliver jag på karusellen igen och välkomnar vinden att rufsa om lockarna. Förnöjt ser jag hur hatten flyger all världens väg. Igen. Mitt liv. Virvelvinden.

flying-hat

Jag behöver farten. Kontrasterna av högt tempo och av stilla filosoferande. Min själ är av den krävande sorten. Sorten som gillar berg-och-dalbaneturer. Jag behöver mycket stimulans. I bristande stimulans så bleknar jag, vissnar och dör av tristess. Jag behöver utmaningar. Fart, fläkt och stillhet i balans. Det är den svåra biten. Att finna balansen. I bland är jag övermodig och struntar i balansen. Tar på mig för stora utmaningar och kraschlandar. Hatten må bli stukad och frisyren förstörd, men jag reser mig än rikare. En erfarenhet rikare och ett uns klokare. Ofta tänker jag: ”Ha, jag vågade. Jag vågade utmana mig själv. Ha!”

Min styrka är att jag alltid reser mig upp. Reser mig upp med önskan om att åter finna balansen.

Förändring är inte av ondo. Förändringen erbjuder den stimulans och erfarenhet som jag ständigt söker. Jag skärskådar det gångna året med hjärtat fyllt av tacksamhet. Tacksamhet inför allt det jag lärt och upplevt. Jag är en annan nu. Påfylld av insikt och lärdom. Jag ser att det finns utrymme för än mer lärdom det kommande året. Jag är långt i från fullärd, men jag blickar tillbaka med ett leende – så mycket har hänt. Så mycket har jag varit med om. Nu börjar en ny kalender. En ny kalender med vita sidor att fylla. Med glädje i blicken skådar jag framåt samtidigt som jag borstar av den stukade hatten. The merry goes around…

awesome_merry_go_round_by_bl4ckm4ch1n3-d480sgx

KICKSTARTER

 

Början av det nya året. Jag vill leva än bättre och än mer än det föregående året. Jag börjar därför dagen med de bästa förutsättningarna. Energi av liv och lust. En riktig kickstart 2015!

2 mogna bananer
2 stora ägg
0,5 dl kokosmjöl
1 msk mandelmjöl
2 msk kokosolja (smält)
Kokosolja till stekning

Smält 2 msk kokosolja i din stekpanna. Mixa banan, ägg, kokosmjöl, mandelmjöl och kokosolja i mixern. Mixa till en slät smet. Stek i kokosolja till små plättar. Servera med lövtunna äppleskivor, kanel och lite kokosgrädde på toppen. Börja dagen med energi i kroppen.

IMG_5278

Standard

Kommentera

