Annat

WHEN I COUNT MY BLESSINGS…

Jag drar mig undan. Låter julsångerna ljuda i bakgrunden. Söker mig bort från julgranens belysning. Blickar inåt och betraktar. Betraktar julskådespelet. Som publik i skuggorna tittar jag med klar blick. Jag har så mycket att känna tacksamhet över. Så mycket kärlek. Så mycket liv. Mitt liv innehåller så många bitar. Ett mångfacetterat liv. Så många människor. Så många känslor. Jag stoppar ännu en chokladpralin i munnen, lutar mig tillbaka och betraktar lite till. Tittar och tackar. Tackar för all tid. Tid som givits till mig med kärlek och omtanke. Jag sänder en tanke till alla de nära. Jag sänder en tanke till väninnan. Hon i kvarteret bredvid. Hon med det stora och kloka hjärtat. Hon med glöden i blicken. Hon som alltid vet. Hon som alltid vet utan att jag ger henne orden. Hon som fyller min vardag med så många skratt. Hon som inspirerar och möter mig i mina intressen. De där som jag brinner för. Hon som förstår vackra textilier, kakor och olivolja. Hon som förstår färgerna och formerna. Tack för allt det du ger hela tiden. All tiden.

Onsdag efter skolan. Inte en snöflinga så långt ögat når. Malmö i december. Vi har samlat på oss toalettpappersrullar, crepp-papper, bokmärken, glansiga och glittriga papper. Tanken är att vi skall egentillverka smällkarameller tillsammans med prinsarna och prinsessorna. Som vanligt har vare sig jag eller min medpysselsyster kommit ur träningskläderna. Lite lagom svettiga, rufsiga och tufsiga men med en osviklig ambition att kreera. Dessutom skall vi inspirera och stimulera våra barns kreativa sida. Långt bort från dataspel vi inte förstår oss på och actionherofigurer. Oj, oj, oj, vilka duktiga mammor vi är. Inspirerade…liksom…

IMG_3339

Vi dukar upp ett bord fyllt av färg, form och glitter. Det kliar i pysselfingrarna på oss. På bordet finns också clementiner, nötter och fruktgröt. Fruktgröt till minsta prinsessan som bidrar i pysslandes med att äta rött och grönt crepp-papper. Hur var det man gjorde nu då? Långt bak i minnesbanken vilar minnena från kreativa julverkstan på dagis någon gång under åttiotalet. Vi viker, klipper och klistrar. Prinsarna och prinsessorna tillverkar pannband och lasersvärd av silvriga piprensare. Inte superjuligt tänker vi och försöker milt men bestämt att locka in dem på rätt spår igen. Snart fattas två. De är akut tvungna att ”jättemassaviktigt” bygga klart sin Lego-brandstation. Så klart. Inte så superjuligt tänker vi. Snart har vi förlorat ännu två. Med hela skålen av clementiner emellan sig har de krupit upp i prinsessans säng med en iPad. De konstaterar att Youtube och Mr Bean-klipp är roligare än julpyssel. Inte så superjuligt tänker vi.

julpyssel

Vi rensar bordet från papper, pyssel och paljetter. Tar fram de nybakade mandelbiscottisarna, de som skall räcka ända fram till julafton, och häller upp ännu en kopp kaffe. Med lite kanel på toppen. Rätt så superjuligt tänker vi. Minsta prinsessan, med röd- och grönfläckiga kinder håller oss sällskap då vi gör det vi alltid gör. Bästa väninnan i Stockholm också. Liten prinsessa med färg på kinderna tittar misstänksamt på telefonen, då den med sin högtalarfunktion tillåter att bästa väninnan i Stockholm också är med och delar tankar och ord. Jag tar minst två kakor extra åt bästa vännen i telefonen. Alla vi fyra dricker kaffe, äter något gott och pratar om allt mellan himmel och jord. Kaffe, klokheter och kakor. Malmö o december. All tiden i juletiden.

Några timmar senare. Timmar som berikats av minst nitton minuters julpyssel och resulterat i två sneda smällkarameller, ett glittrigt lasersvärd och ett mycket smickrande pannband. Sambon i hemmet ovan molnen ler. ”-Du har crepppapper i håret och glitter på kinden. Redo för jul liksom…”

Jag blickar inåt och nynnar med i julmusiken… When I count my blessings I always count you twice…

CLARAS MANDELBISCOTTISAR (som inte räcker ända fram till julafton)

6 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver (välj med fördel en ekologisk variant)
Finrivet skal av en halv apelsin
50 g kokosolja
2 ägg
1dl råsocker (eller 0,5 dl Sukrin)

IMG_3369

Blanda mandelmjöl, bakpulver och rivet apelsinskal i en bunke. Vispa råsocker och kokosolja väl i en separat skål. Tillsätt äggen i kokos-och sockerblandningen. Blanda ordentligt. Häll över den torra mjölblandningen i ägg och kokosröran. Mixa till en slät deg. Forma degen till en längd och lägg på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader i ca 30 min. Låt svalna lite och skär upp i önskad storlek. Grädda vidare på 125 grader i ca 15 min till med snittytan uppåt. För extra festlig utformning ringla smält mörk choklad på ovansidan av kakorna. Låt svalna i kylskåpet. Passar utmärkt både före, efter och till kaffet.

20093

Njut jul allt ni kan! Maria

Standard

Kommentera

