Maria Rosander

STILL OLD ME

Tio år har förflutit sedan sist. Tio år! Oceaner av tid och oceaner av livshändelser. Livet tar tid. De tio åren syns inte. Hennes ögon utstrålar samma värme och leendet bubblar av bus. Fina, fina du. Du som är en stor del av min historia…

Jag minns ditt bröllop. Det var en skir högsommardag i vacker landsbygd. Jag minns åren dessförinnan. Alla sena nätter på Lilla Torg. Vår vackra väninna som i bubbel och bus dansade på bardisken på den trendiga nattklubben. Jag minns hur vi var vecka besökte stadens butiker i jakt på en ny outfit till helgens begivenheter. Jag minns våra tjejmiddagar. Våra jobb. Våra studier. Vi var så unga. Vi var så nyfikna. Hela livet låg framför oss. Vi var stapplande nybörjare på vuxenleverne. Som Bambisar på besök i vuxenvärlden. Jag var tjugotvå år.

Jag minns allt med glädje. Hur jag redan då experimenterade med mat, meny och livsmedel. Ni var mina försökskaniner. Jag var en glad amatör och då liksom nu hade jag kakao i håret. Kanske har jag inte utvecklats alls. Kanske är jag fortfarande precis som då. En besökare i vuxenvärlden. En Bambi med patina.

Bambi-10debbfb

Jag tittar på mig själv ur en betraktares ögon. Vem är jag i dag? Jag är fortfarande lika nyfiken. Jag är fortfarande lika naivt positiv. Livet är för kort för någonting annat. Jag brinner för samma saker som då. Mat, hälsa, livsstil, litteratur och julen. Julen med allt vad det innebär. Som ett ljus tänds den inre lågan då jag i tanken låter julen övermanna mig. Jag älskar förberedelserna. Jag älskar färgerna,formerna och ljusen. Dofterna. Smakerna. Känslan i kroppen i tidig mörk decembermorgon, då vi äter frukost i det varma ljuset från adventsljusstaken. Då vi väcker kropp och själ med ro och apelsindoft. Jag älskar att i veckor förbereda och experimentera med de traditionella smakerna i ny tappning. Jag älskar att överraska med ett utsmyckat eget pojkrum en tisdag efter skolan. Ett rum med ljus och gladdekoration i fönstret. Jag älskar att fylla köksbordet av färgglada ark, glitter och glans. Jag älskar hur vi tillverkar julpyssel och egentillverkade julklappar som två äkta tomtenissar i tomtens verkstad. Jag älskar doften av glögg och saffran…

christmas_tree_ornaments1

Jag tittar på mig själv ur betraktarens ögon. Intet nytt på västfronten. It’s still old me i en äldre version. Vi talar dåtid, nutid och skrattar. Oceaner av tid har förflutit. Livet har tagit tid. Förutsättningarna har förändrats. Vi är äldre nu. Vi är än viktigare nu, då vår värld befolkas av små prinsar och prinsessor. Små prinsar och prinsessor som behöver oss mitt i mittilivetlivet. Tio år senare. Du är dig lik fina du som är en del av det som är jag i dag. Dock är jag övertygad om att vi ännu skulle orka dansa på bardisken på den trendiga nattklubben. Problemet är att den inte existerar längre och problemet är att jag föredrar att läsa en bok till sena natten. Dessutom har vi inte tid med bardiskdansande i december för vi är fullt upptagna med julförberedelserna. Vi är ju vuxna Bambisar nu…

Night-club-disco-lights

JULGOTT FÖR BAMBISAR, PRINSAR OCH PRINSESSOR

1 dl torkade aprikoser (välj med fördel de ekologiska och osvavlade)
1 dl torkade fikon
1 dl riven kokos
2 msk kokosolja
1 msk kakao (välj en raw kakao för högre näringsinnehåll)
0,5 apelsin

2194_1

DEKORATION

Raw kakao (att rulla de färdiga bollarna i)

Skala apelsinen och skär halvan i mindre bitar. Lägg alla ingredienserna, förutom den rivna kokosen, i en matberedare. Mixa till en jämn smet. Om nödvändigt tillsätt lite ljummet vatten för mjuk konsistens. Blanda i den rivna kokosen med en sked. Rör om och blanda till en jämn massa. Rulla till tryffelstora bollar och vänd i kakao. Passar utmärkt på julgottebordet eller till eftermiddagschaitheet som ett energigivande mellanmål.

chocolate-truffles

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

