Maria Rosander

LYXLÖRDAG PÅ STAN

Det finns alltid någonting att fira eller att uppmärksamma. Att solen skiner, att äggröran blev så där lagom krämig i konsistensen eller kanske att det är lördag, ledigt och första advent i morgon. Anledningarna att fira och njuta är tusen och åter tusen enligt min livsfilosofi. Livet är för kort för någonting annat och november är för långt…

Sovmorgon. Vita lakan. Ränder i ansiktet från kudden. Omslutande värme. Med sömn ännu i ögonen och sinnet klär vi på oss. Jag har mina nya blå vinterkängor och mascara på ögonfransarna. Dessutom har jag borstat håret. Lördagpåstanfin. Novemberluften nyper milt i kinderna och trettio minuters promenad senare då vi anländer till Lilla Kafferosteriet, är vi nästan vakna. Nästan vakna. I dag unnar vi oss finfrukost med ljuvligt kaffe som start på dagen. Lördagslyx. Bland ärvda möbler, skeva golvplankor och förförisk kaffedoft njuter vi morgonmålet. Med en dessert till avslutning. Är det lördag så är det.

Staden är vaken nu och city erbjuder en lagom loj helgpuls. Människorna strosar. Lördagsfina med ett lägre tempo i takten. Vi provar kläder, du och jag. Njuter miljö och möbler i den stora, ljusa möbelbutiken. Drömmer om den där vackra soffan. Den som är som ett konstverk och kostar en livstids förbrukning av choklad. Vi drömmer och provsitter. Några blanka papperspåsar får vi med oss på vägen, med innehåll av nya, färdigslitna och oändligt mjuka, jeans, svarta blanka finskor, några färgglada strumpor och en orange trärobot i fickmodell. Blanka papperspåsar är härliga. Vi konsumerar varor och känslan av lördag på stan. Njuter allt vi kan.

Lunch. Njutbart på Njutbar. Vi lunchar och vilar trötta fötter på Njutbar. Än mer ärvda möbler, konstverk på väggarna och en sann bistrokänsla i luften. Än mer njutning. Ett glas djuprött vin till maten. Är man på bistro en lördag så är man. Vi njuter och känner oss vuxna. Sofistikerade. Lördagslyx. Mätta, belåtna och jag med nya blanka finskor på fötterna fortsätter vi så vår promenad över gator och torg. ”-Du kommer att få skavsår och frysa om fötterna, säger du”. Jag vet att du har rätt, men mina nya skor ropar på mig och jag vill vara ny och fin. Lördagsfin i city. Vi strosar, tittar och konsumerar chokladpraliner med smak av pepparkaka. Själen ler åt människorna och värms av butikernas juldekorerade skyltfönster. Glitter, ljus och röda band. Några timmar senare då sinnet är överfyllt av intryck och fötterna ömmande återvänder vi hem till hemmet ovan molnen. Med tom plånbok men fyllt konto av känslan av att ha unnat oss. Unnat oss allt vi kan. Jag ställer mina nya blanka svarta skor i garderoben bredvid de andra sju paren. Blanka skor är härliga. De kan man aldrig få för många av…

 

 

PLATS
Lilla Kafferosteriet

Lilla_Kafferosteriet21

KÖK
Kaffe och fika

VAR
Baltzarsgatan 24

KONTAKT
http://www.lillakafferosteriet.se
040-48 20 00

ÖPPETIDER
VARDAGAR 08.00-18.00
LÖRDAGAR 10.00-17.00
SÖNDAGAR 11.00-17.00


 

PLATS
Njutbar

njutbar900-9-610x405

KÖK
Nyttigt och sunt

VAR
Stora Nygatan 23

KONTAKT
http://njutbar.se
040-30 40 22

ÖPPETIDER
Måndag-Torsdag: 10:30 – 16:00
Fredag: 10:30 – 22:00
Lördag: 10:30 – 16:00


 

PLATS
Peter Beier Chokolade

DSC_0439_2010-04-08_10-09-18_640x425

KÖK
Choklad

VAR
Baltzarsgatan 32

KONTAKT
http://www.pbchokolade.dk/se/
http://www.baltzarhuset.se/wp-content/themes/motion/butiker/peterbeier.html
040-30 44 26

ÖPPETIDER
Vardagar: 10.00-18.00
Lördagar: 11.00-16.00

 

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

