Maria Rosander

NATTETID

Som ett löv i höstvinden eller som en fjäril på sommaren. Min själ och mina tankar. Jag har alltid brottats med en orolig själ. En själ fylld av funderingar och idéer. Under åren har jag med stigande ålder och erfarenhet funnit mina knep att stilla och finna ro. Jag prioriterar balans. Så mycket det nu går i lagomkaotiska mittilivetlivet. Jag främjar ro och vårdar vardagssjälen allt jag kan. Skämmer bort mig själv och livet. Vårdar. Min hud är tunn och känslig för stress. Stress stör min sömn, min matlust och min livsföring. I bland är det svårt att undkomma att stressen fastnar i själen för en natt eller två.

314863

Som litet barn sov jag minimalt eller inte alls. Trots mina föräldrars outsinliga tålamod fann jag sällan tid eller ro till att sluta mina ögon. Världen var allt för spännande för att sovas bort. Som nästan-vuxen sov jag regelbundet, om än lite. Jag valde ofta att sitta med mitt antecknings- och skrivblock i skenet från läslampan. Jag har alltid funnit ro i natten då resten av världen sover. Som ung vuxen sov jag äntligen. Då kom efterlängtade lilla prinsen. Min största skräck som nybliven förälder var de beryktade vaknätterna. Tänk om det skulle visa sig att han sov lika lite som jag gjorde som barn… Lille prinsen sov natten igenom och visade sig vara den enklaste av spädbarn. Så jag fortsatte att sova. Allt som oftast.

Lille prinsen är nu stora, lilla killen och sover natten igenom. Det gör jag också. Allt som oftast. Ibland vaknar jag dock i vargtimmen med sinnet fyllt av kreativa funderingar och lite oro. Då behöver jag fånga den fladdrande själen. Smeka den varsamt och vagga den till ro. Efter tio minuters vridande och vändande i sängen tappar jag tålamodet. Sömnen vill inte infinna sig. Då tar jag till det bästa och mest beprövade knepet som fungerar också i vargtimmen: Mat. Jag väljer nattmat. På lätta fötter med rufsigt hår, och med sovskrynkligt nattlinne smygsnubblar jag ut i köket och tillreder nightcomfortfood, tar fram min anteckningsbok och mina färgpennor. Då, när du sover som bäst, bearbetar jag livet och händelserna, skriver en och annan text, tecknar och äter gott. Inte alltid, men någon gång då och då landar fjärilssjälen i köket, i hemmet ovan molnen. I köket mitt i natten. Trettio minuter av landning och sedan somnar jag mätt, belåten och med färgfläckar på händerna. Själen vilar…

BALSAM FÖR NATTSJÄLEN

2 dl kokosmjölk/mandelmjölk
1 tsk honung
0,5 krm kardemumma
0,5 krm kanel
1 vaniljstång
1 banan
2 msk kokoschips

Cononut_milk

20746346-origpic-e3dffe

Värm kokosmjölken på svag värme. Tillsätt honung, kardemumma, kanel och lägg i vaniljstången. Låt koka upp långsamt. Ställ in i frysen för snabb avkylning. Ett tips är att tillreda kokosmjölken på kvällen och låta vila i kylskåpet. Skiva banan och blanda med kokoschips i en liten skål. Häll över den nu kylda kokosmjölken. Låt vaniljstången ligga kvar för smak och dekoration. Ät långsamt och njut nattetid. Passar dessutom utmärkt till frukost med favoritmusli, eller varför inte i sällskap av ett fröknäcke med avokado och tomat till.

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

