Maria Rosander

MITT HEM – MITT SKAFFERI

Jag älskar mitt nya skafferi. Det är stort, rymligt och ljust med dämpade lådor på hjul. Funktionalism i dess renaste form. Inte särdeles romantiskt, men ack så funktionellt. Nytt, helt och rent. Inte en repa eller en skev linje så långt ögat når.

Här, i hemmet ovan molnen, är linjerna räta. Vita, ljusa och räta. Romantiken får vi stå för själva. Jag fyller skåp, skålar och fat av färg och form. Smak och doft. Energi finns att finna i många av hemmets vrår. Ett fat till bredden fyllt av vitaminer i form av olika färgglada frukter. En skål med pumpor i olika galna former. Hemmagjord müsli i en glasburk på köksbänken. Utöver det små skålar med rostade nötter strategiskt utplacerade med jämna mellanrum runt om i det funktionalistiska hemmet. Dessutom en välfylld chokladgömma, Att låta maten och livsmedlen få en naturlig plats i hemmet är synonymt med hemtrevnad för mig. Jag blir lycklig av formerna, dofterna och färgerna. Jag ger liv till det vita, ljusa och fräscha.

Jag bor, inreder och förbereder. Förbereder för liv och energi till hela flocken i hemmet ovan molnen. Här finns att finna en vitlöksgömma, en chokladgömma och en alldeles egen chiliodling på balkongen. Dock är min chokladgömma inte längre min alldeles egna gömma. Nu mera är min favoritchoklad familjens allmänna egendom och en självklar del av vår kostcirkel. I frysen har jag ett hemligt fack för favoritglassen. Helt hemligt under de frusna ärtorna. I mitt köksfönster tronar en lagerblad på stam. Jag ger den min kärlek och den delar mina tankar och funderingar då jag kreerar vid spisen. De färska örterna på diskbänken skänker mig glädje var dag. Jag finner inspiration i det egna hemmet. Inspiration och njutning.

Min förhoppning är att inspirera hemmets alla medlemmar till att våga. Våga prova nya smaker, dofter och färger. Att valnötter, som råkar se ut som mushjärnor, inte nödvändigtvis behöver smaka just som mushjärna. I kombination med torkade gojibär och färska päronbitar med lite kanel på toppen smakar de alldeles utmärkt. Om man dessutom blundar då man stoppar dem i munnen så känner man definitivt ingen mushjärnesmak alls. Nästan inte alls i alla fall. Jag vill erbjuda och presentera en hel palett av smaker. Här skall ingen gå hungrig eller brottas med lågt blodsocker. Den kampen för vi tillsammans och vinner allt som oftast. För mig är lyx att veta att de rostade mandlarna med chiliflakes finns tillgängliga då jag kryper upp i soffan med min tummade pocketbok. Jag fyller på energiförråden i hemmets alla vrår. Det är så enkelt att bara kunna sträcka ut en hand. Enkelt, lyxigt och gott…

GOTT OM ENERGI SOM GÖR GOTT

Valnötter: förbättrar humöret och motverkar cancer. innehåller gott om omega3-fettsyror som reducerar det dåliga kolesterolet. I kombination med ex färska äppelskivor eller torkad frukt är de ett lättillgängligt mellanmål.

2093_2

Mörk choklad (helst 80% kakaohalt eller mer): fylld av antioxidanter som bromsar ålderstecken och främjar förnyelseprocessen av cellerna. Dessutom är 10 g mörk choklad det bästa sättet att stabilisera ett lågt blodsocker och höja humöret med.

MRK-CH1

Färska blåbär och hallon: Ställ fram en skål på skrivbordet i samband med läxläsning. Ger energi och lättillgängliga antioxidanter utan att tillföra allt för många snabba kolhydrater. Är dessutom fyllda av fibrer. Färskt godis!

hallon

Citron: i en stor skål på diskbänken. Lätt att ta till då man tar ett glas vatten. Dela en citron, pressa en halva i ditt dricksvatten för att tillföra kroppen dagsbehovet av vitamin C. Dessutom verkar citron anti-inflammatoriskt i kroppen.

trucs-au-citron

Avokado: finns alltid i min grönsaksskål. Fylld av nyttiga och mättande fetter. Tillför dessutom fibrer och folat till kroppen. Använd både till smoothies med färska bär och frukt eller ät naturell med lite örtsalt på toppen.

Avokado

Färska örter: minst två olika sorter och en vitlöksfläta i köket garanterar enkel och god smaksättning till grönsaksrätterna.

örter

Granatäpple: rik på antioxidanter och vitaminer. Smakar dessutom ljuvligt. Dock är den min favorit för dess färg och form. Som ett konstverk på fruktfatet. Skönhet och energi i ett.

granatapple

Sötmandlar: rostade eller färska fungerar de som snacks och energi-påfyllare.

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

