Maria Rosander

…HEAVEN IS A PLACE ON EARTH…

Nörd säger någon. Entusiast säger en annan. Ett brinnande intresse säger en tredje. Jag använder uttrycket fullfjädrad livsnjutare. En lite nördig, entusiast med ett brinnande intresse för njutning. För mat och allt gott. Livet är för kort att inte njutas. Hela tiden…

Det är onsdagsförmiddag och skolan har stängdag. Liten prins önskemål för dagen är att besöka det megastora köpcentrat i utkanten av vår stad. Inte ett av mina favoritställen på jorden, skall erkännas, men det är svårt att stå emot stora himmelsblå ögon som argumenterar med det faktum att han nu äntligen sparat veckopeng länge och väl att spendera på den ”-…röda, fina, stora och jättebästa leksaksaffären som jag drömmer om på natten….” Så klart åker vi dit. Sagt och gjort: vi lockar med väninnan med barnvagn och sedan hoppar vi på bussen mot shoppingparadiset.

Efter tre timmars shopping, vandring inomhus och smaklös snabbmat till lunch är min själ i det närmsta död. Liten prins är nöjd men jag längtar ändå till någon annan plats på jorden. Vilken som helst nästan, så länge det inte inkluderar klädkedjor, glass och snabbmat. ”- I know the place”, säger väninnan med glittrande blick. Vi delar ett utpräglat intresse för mat och livsnjutning, väninnan och jag, och kan fastna i timslånga diskussioner kring gårdagens innovativa och fantasifulla middag. Tvättäkta nördar. Säger nördväninnan att hon kan väcka min själ till liv igen, så vet jag att hon kan det. Vi tar bussen som stannar utan för en tillsynes o-charmig och nedgången tegelbyggnad. Utrustade med en stor kundvagn går vi in. Mina ögon vidgas och min mun gapar av förvåning. Själen vaknar. Jag möts av en fantastisk frukt och grönt avdelning med varor från jordens alla hörn. Ett potpurri av färger och dofter. Nötter, frön och thesorter i tusen olika variationer. En chark som erbjuder den finaste kalvfärs á la minute. Polsk salami, tyska korvar och bulgarisk fårost. Jag ler och känner hur livsandarna hjular av lycka. Himlen ligger i utkanten av Malmö i en medfaren tegelbyggnad. Här är ett myller av doft, smak, belgisk choklad och polska bröstkarameller. Här är gott att vara.

lucu

Två timmar senare, tyngd av fyra matkassar och lättad av en tom plånbok, ger vi oss av hemåt. Liten sjuårig prins bär de egenutvalda exotiska frukterna och den extra starka favorit jalapeñon. Med sinnet fyllt av intryck och idéer fyller jag mitt kylskåp och skafferi med allsköns varor. Var skall jag börja? Så mycket härligt, gott och livglädjande. Själen hoppar och ler. Himlen ligger i utkanten av Malmö och jag har plockat med en bit av den hem till Slottsstaden i hemmet under takåsarna. Vill ni mig något den närmsta tiden, så finns jag att finna i köket bland exotiska grönsaker och grytor…

KLARAS LUCU-FOOD GRATÄNG (4 pers)

2 zucchini (medelstora)
2 aubergine (medelstora)
2 gröna paprikor
1 röd paprika
5 färska tomater
1 burk krossade tomater
3 klyftor vitlök
Färsk timjan
Honung
Himalayasalt
Peppar
600 g kalvfärs
1 pkt get/får eller fetaost
Olivolja till stekning

Kale-Zucchini-Stir-fry136217082

Tärna zucchini, aubergine, paprikor och färska tomater. Finhacka vitlöken och stek på låg värme i olja tillsammans med de tärnade grönsakerna. Häll över de krossade tomaterna och låt puttra på svag värme i någon minut. Smaka av med timjan, salt, peppar och honung. Fräs sedan kalvfärsen i olja. Smaksätt med peppar och salt. Häll över grönsaksröran och låt puttra tillsammans i någon minut. Häll över grönsaks- och färsröran i en ugnsfast form och smula fårosten över i ett jämt lager. Gratinera på 200 grader tills dess att osten antagit lätt gyllene färg.

bild1

Servera med en grönsallad och avokado.

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

