Maria Rosander

DET BÄSTA AV DET BÄSTA

Med silvertejp i håret och händer torra och nariga efter otalet närkamper med flyttkartonger som envist vägrar att anta rätt form, försöker jag att i ord återge mina upplevelser. Hemmet under takåsarna är dammigt och rörigt. I köket gapar tomma köksskåp. Jag kryper upp i soffan utan kuddar, blundar och tänker tillbaka på föregående helg:

Vi unnar oss. Vi unnar oss ledigt. Från vardagen, verkligheten och flyttkartongerna. Vi tar tåget över bron med en varsin weekendväska och varsitt förväntansfullt leende på läpparna. Nu skall vi unna oss. Nu skall vi njuta. Njuta av allt det goda.

Enligt min livsfilosofi är lagom mer än bra som måttstock på det mesta i tillvaron. Denna livsfilosofiska regel gäller framför allt riktlinjer och trender gällande mat, dock med undantag av choklad och favoritteerna från Phuuka. Så klart. Här gäller regeln ”mycket är jättebäst”. Det finns så många läror, rekommendationer och råd att tillgå. Så många kakor. Dock är jag generellt sett begåvad i att plocka russinen ur kakan och njuta lite hela tiden. Jag njuter gärna en grön frukost med livgivande smoothies av spirulina, vetegräs och andra energigivande ingredienser. Sedan kastar jag mig över en blodig biff till lunch. En biff som ackompanjeras av en raw food sallad. Crossoverkitchen. Till kvällsmat njuter jag gärna husmanskost i min alldeles egna tappning, med en chokladdessert som avslutning. Däremellan härliga mellanmål. Så klart. Lite gott av det mesta. Hela tiden. Jag är övertygad om att livet är för kort för att vara just någonting annat än nyfiken och njutningslysten.

Vi har en hel helg till vårt förfogande. Tid att njuta. Tid utan krav. Vi gör det bästa av att ta till vara på var sekund. Vi njuter av favoritrestaurangerna och fyller själen med fantastiska upplevelser. Matupplevelser. Matupplevelser att dela. Vi promenerar i solen. Njuter folklivet, myllret och parkerna. Vi jobbar upp aptiten och sover länge på morgonen.

Ett av mina Köpenhamnsguldkorn är 42°Raw. En lättillgänglig raw food resturang, som i sin opretentiösa framställning kan locka också den mest inbitna köttälskare att prova en lunch förutan animaliskt protein. Här myllrar lunchgästerna, men med lite tur kan du tillskansa dig en sittplats. Vi har tur. Lokalen är liten, ljus och för dagen oändligt varm, då sensommarsolen envisas med att intensivt kika in genom de stora glaspartierna. Vi njuter en tapastallrik med ett ihopplock av olika rätter. De färgglada anrättningarna kittlar och smakerna förför. Så långt bort från sjuttiotalets råkost och trista sallader som man kan komma. Vi njuter. Åh, så vi njuter av rena smaker och ren energi. Eftersom vi lyckats tillskansa oss bra platser stannar vi kvar en stund med en kopp kaffe och en mustig rå kaka till dessert. Är man på weekend i Köpenhamn så är man. Då unnar man sig gott. Lagom lagom. Själen ler och sinnet är åter fyllt av energi. Resterande tid av helgen njuts i samma anda på caféer, restauranger, i parker, i myllret av människor. Omslutna av Köpenhamns puls inspirerad vi att plocka russinen ur kakan och njuta gott i olika tappning över hela staden. Raw food, italienskt på riktigt, trendigt crosskitchen, lyxig hotellfrukost, etc.

Fyllda av intryck och inspiration tar vi tåget över bron på söndagseftermiddagen med varsin weekendväska och varsitt förnöjt leende på läpparna. Nu finns åter energi till att möta vardagen och de oändligt många flyttkartongerna. Jag är mätt, lycklig och nöjd. Åh, så vi njutit…

bild 1 bild 2

bild

PLATS
42°Raw

KÖK
Raw food

VAR
Pilestræde 32, 1112 København, Danmark
Waterfront, Tuborg Havnevej 4-8, 2900 Hellerup

KONTAKT
Pilestræde: +45 3210 4044
Waterfront: +45 3212 3210

ÖPPETIDER
Waterfront:
Måndag-fredag 7:00 – 20:00
Lördag 9:00 – 17:00
Söndag 10:00 – 17:00

Pilestræde:
Måndag-fredag 10:00 – 20:00
Lördag 10:00 – 18:00
Söndag 11:00 – 17:00

 

 

Standard

Kommentera

