Maria Rosander

ETT KÖK FYLLT AV LIV OCH LUST

Ett obeslutsamt regn leker utanför köksfönstret i hemmet under takåsarna. Här, inne i värmen och tryggheten, råder dock beslutsam aktivitet. Jag brottas med ännu en otymplig flyttkartong och fortsätter att så som med de föregående kartongerna fylla på med porslin som varsamt lindats i tidningspapper. Jag flyttpackar. Livet har förändrats. Nu skall porslin, kokböcker och vackra teburkar bo någon annan stans…

En lång härlig sommar har passerat. Så fin den var. Så många härliga matminnen och så mycket inspiration. Kroppen och själen ler ännu vid det färska minnet av solen och värmen som omslöt oss. Så vi njöt. Så vi njöt av ledig tid, värme och kravlöshet. Jag kan med gott samvete påstå att jag tagit vara på tiden av sommar. Njutit ledigt och enkelt. Sommartid. Så mycket har hänt under de ljusa månaderna. Jag har sålt mitt hem. Mitt fina vita hem med det opraktiska lilla köket, det nya badkaret och med alla de stora fönstrena ut mot resten av världen. Snart kommer jag inte längre riskera stickor i fötterna, då jag med bara trampdynor i arla morgonstund smyger ut i köket innan dess att liten prins vaknar. Jag behöver mitt kaffe på morgonen innan det att jag är redo att möta världen. Det vita, vackra och stickiga plankgolvet kommer att ersättas av ekparkett på åttonde våningen. Det är en svindlande tanke att dricka kaffe så långt ovan marken i gott sällskap.

flytta

Vi blir fler i rummen. Vi blir fler små prinsar och fler som suktar efter en kopp kaffe innan dess att dagen vaknar. Det blir ett äventyr. Vardagen blir ny nu. Spännande och lite oförutsägbar. Förändring. Mer inspiration i rummen…

Jag känner mig fylld av energin sedan sommaren och är fast besluten att ta med mig den känslan in i hösten och in i det nya hemmet långt upp bland molnen. Med smoothies, juicer och färska bär skall vi fylla hemmet av njutning, antioxidanter och vitaminer. Grytor till bredden fyllda av kärlek och tomatsås. Olivoljan, den fina som är producerad av den lilla olivproducenten i södra Frankrike, min finolja, skall tillsammans med vitlöken och de färska örterna alltid stå redo på köksbänken. Mitt skafferi skall erbjuda inspiration och kryddmättade dofter skall välkomna redan i hallen. Jag fäller upp ännu en flyttkartong och blickar ut för en sekund. Solen har beslutat att sprida ljus bland flyttkartonger, kaos och kokböcker. Jag tar solen med mig till mitt nya kök. Ett kök fyllt av liv.

 

FÄRGLAD QUINOA FÖR SMÅ OCH STORA PRINSAR 4 pers.

Det är så enkelt för oss trötta föräldrar mitt i mittilivetlivet att välja de middagslösningar som kräver minst av vår kapacitet. Här vill jag presentera ett enkelt recept som fungerar utmärkt i stället för de traditionella snabba kolhydratkällorna (så som vitt ris, pasta och potatis). Dessutom slinker grönsaker och energigivande nötter ner, utan större urskiljning. Färgglatt, läckert och nyttigt! Servera till panerad fisk, kött eller varför inte till min personliga favorit: de kryddstarka kycklingfärsbiffarna…

3,5 dl vit quinoa (kokt och väl kyld)
2 dl rödbetor (kokta, väl kylda och tärnade)
2 dl äpple (valfri sort i tärningar)
1 dl morot (rå och i tärningar)
1 dl valnötter

SONY DSC

1 tsk dijon senap (min personliga favorit är Kung Markattas)
1 tsk honung (välj med fördel ekologiskt)
1 msk äppelcidervinäger
2,5 dl olivolja
0,5 dl vatten
Himalayasalt
Svartpeppar

1 pkt solrosskott

beet-and-quinoa-salad-with-mint-and-feta_2871-1024x768

Blanda quinoa, rödbetor, äpple och morot i en större skål. Hacka valnötterna grovt. Blanda alla ingredienser.

Ta fram en mindre skål. Häll i Dijon senap, honung, äppelcidervinäger, olivolja och vatten. Vispa gärna med en mindre ballongvisp så att ingredienserna fördelas väl. Smaka av med himalayasalt och peppar. Häll över dressingen över grönsakerna. Rör om och avsluta med att försiktigt vända i solrosskotten. Servera.

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

