Maria Rosander

ENKEL LÖRDAG

Här är varmt och jag kan höra stadens morgonljud som en mjuk melodi utanför mitt fönster. Täcket ligger på golvet. Sakta sträcker jag på mig och unnar mig att vila i känslan av att vara utvilad en lördagsmorgon. En lördagsmorgon inför en lördag som är fylld av tid. Ledig tid. På schemat står intet i dag. Blankt. Oskrivet. Öppet för händelser. Oförutsedda och oplanerade händelser. Jag ler…

Jag inleder gärna dagen med rörelse. I gamla urtvättade och oändligt mjuka träningskläder möter jag havet vid Ribersborgs strand. En snabb promenad bland husen i Västra Hamnen och sedan vänder jag hem mot frukostbordet. Jag kikar ned på mina skor. En sådan investering de var mina proffspretantiösa, bubbelgumsfärgade och supersnabba löparskor. Jag flyger inte direkt som en hind över fälten vid havet, men jag är väldigt lycklig då jag snubblar fram i färgglada skor likt en glad cockerspaniel.

Frukosten avnjuts på vuxenvismittiveckanutanbarn, dvs med en bok, minst två glansiga magasin, nyhetsrapporterande IPad och Jan Lundgrens orkester på mild volym i bakgrunden som sällskap. Med finkaffe i favoritmuggen och färskt pressad juice i glaset. Stilla, stilla. Lite för stilla. Jag saknar oljudet från Sean Banan från pojkrummet och det känns konstigt att njuta kaffet varmt. Att dessutom inte ha en enda legobit mellan tårna. Nåja, jag bestämmer mig för att det är nyttigt för mig att äta frukost förutan Sean Banan. Sean kan faktiskt vara väldigt påfrestande med sina trallvänliga melodier. Att kunna ockupera hela frukostbordet med gott och läsvärt är lyxigt då det inte sker så ofta. Men…så stilla…min räddning blir telefonen: ”- Jag vet att solen skiner och att jag borde vara outsägligt tacksam, men världens mest underbara bebis har väckt mig minst hundra gånger i natt och jag är troligtvis tröttast i hela världen…” Väninnans gäspar stort och hennes klagan avbryts av ett glatt bebisjoller i bakgrunden. Med ett kylskåp till bredden fyllt av härliga rester från middagen kvällen innan bjuder jag in till enkel lunchenergi. Vi var fem vid bordet i går kväll. Jag lagade mat till minst det dubbla. Jag tillhör den sällsynta kategorin av människor som älskar att hakylskåpet fyllt av rester. Så underbart härligt att kunna fylla en tallrik med allsköns läckerheter genom att bara helt enkelt öppna upp en plastburk eller fyra och sedan bara värma och njuta. Älskade rester. Så enkelt. Så enkelt och så gott.

bild 1

Vi njuter med en kvittrande bebis på golvet. Hon orkar hålla oss ljuvligt sällskap i minst tio minuter innan dess att hon somnar på den blommiga filten på parkettgolvet. Maten smakar av kärlek trots minimal arbetsinsats. En kravlös lördag med strålade sol utanför burspråket så smakar det enklaste godast i sällskap av gäspande småbarnsföräldrar med återvändande färg på kinderna efter en stormig natt. En snusande bebis på golvet gör dessutom att jagtogavdetjaghade-desserten smakar än friskare…

bild

JAGTOGAVDETJAGHADE-DESSERT

0,5 l jordgubbar
0,5 l blåbär
1 msk råsocker
3 msk limesaft
0,5 kruka färsk mynta (grovt hackad)
1,5 dl blandade nötter (ex. valnötter, sötmandel och pistagenötter)
1,5 dl grekisk yoghurt
Flytande honung efter tycke och smak

IMG_6025-blogg

Rensa jordgubbarna och dela dem i mindre bitar. Blanda bären i en större skål. Häll råsocker limesaft och myntan i en mindre skål. Rör om och häll över bären. Låt marinera i minst en timme. Grovhackad nötterna. Servera i modell av mindre glas. Varva ingredienserna i lager. Börja med de marinerade bären som första lager. Fortsätt med grekisk yoghurt, hackade nötter och honung efter önskad sötma. Avnjutes med fördel i sällskap av rykande hett kaffe i din favoritmugg…

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

