Maria Rosander

ÄNTLIGEN HEMMA…SJÄLEN SPINNER FÖRNÖJT…

Hemmet. Det för mig livsviktiga hemmet. Jag är inte riktigt typen som lever efter devisen ”Mitt hem är där jag lägger min hatt”. Inte alls faktiskt. Min själ bor bland mina böcker, färggranna kuddar, köksmaskiner och i det kantstötta porslinet. Min zon. Min trygga plats på jorden. Min fasta punkt. Där, där jag kan dra mig undan från omvärlden en stund. Vila och ladda energi. Där, där jag landar i köket bland kryddor och överdrivet många thesorter. I egentid. Jag behöver mycket av just den sorten av tid. Jag behöver sortera bland intryck, upplevelser och tankar. Vila från omvärlden. Totalt och fullständigt asocialt behöver jag vara i fred emellanåt. Min själ fladdrar oroligt vid tanken på att just den platsen, det trygga hemmet, inte är tillgängligt. Var skall jag då landa? Var skall jag då ta till vara på egen tid och tystnad? Var skall då mina väskor, skor och klänningar bo. Om inte där, var är jag då? Efter tio veckor av överlevnad för en orolig själ som längtar hem, är det så dags. Dags att återvända till hemmet under takåsarna.

Stambytet och badrumsrenoveringen är klar. Jag har flyttat hem igen. Hem till tryggheten. I vad som känns som en evighet har det renoverats. Mitt tidigare vita hem har stått obeboeligt i smuts, bråte och övertäckta möbler. Nu så äntligen är här färdigrenoverat, rent och ljust. Att vakna i den egna sängen igen känns som julafton var morgon. Att numera dessutom inte behöva schemalägga hygientilltag. Jag njuter allt jag kan…

Badrummet. Det nya badrummet. Med skinande kakel, nytt porslin och golvvärme så är det just nu min favoritplats på hela jorden. Badrumsskåpet är fyllt av väldoftande badoljor, bubblor och löjligt exklusiva badsalter från fjärran länder. Frottén hänger redo på handukstorken, varm och välkomnande. Här är så gott att vara. Jag fyller det nya badkaret med vatten och rosdoftande bubblor, ställer ett glas med svalkande ingefärsisthe på pallen bredvid och en bok vid sidan om. I bakgrunden sjunger Nina Simone om hjärta och smärta med lidelse i rösten och telefonen är ännu avstängd. Jag låter värmen omsluta mig och lämnar inte vattnet förrän det svalnat och fingertopparna blivit skrynkliga som russin. Så underbart härligt och lyxigt. Hemma i den egna tiden. Själen spinner förnöjt och ler.

bild 3

Jag badar, jag kreerar allsköns rätter i köket och njuter av mina böckers sällskap. Så efter dagar av egen tid i eget badkar är jag redo. Redo att möta världen och den smekande solen där utanför burspråket. Med ro i kroppen återvänder jag till verkliga verkligheten och lagomkaoset mitt i livet. Själen och jag saknar er. Er alla där ute som bidrar med intryck, upplevelser och möten. Ni mitt i livet. Ni som snart knackar på min dörr, för att förgylla middagen med era skratt och som är beredda att utbringa en skål för det nya fina badrummet. Ni mitt i mitt liv…

bild 1 bild 4

FISKGRYTA VÄRDIG EN BADRUMSINVIGNING

Passar utmärkt att servera i stället för den klassiska mingelrätten chiliconcarne. Fräsch, smakrik ovh vacker…

400 g räkor (färska och skalade)
100g cashewnötter
3dl passerade tomater
2 dl kokosgrädde
2 msk olivolja
2 msk ingefära (färsk och riven)
2 msk honung
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
Himalayasalt
Bladpersilja

Lägg cashewnötter, ingefära, passerade tomater, kryddor och honung i mixern. Mixa tills dess att konsistensen är i form av en slät smet. Hetta upp olivolja i en kastrull på medelhög värme. Tillsätt kokosgrädden och kryddblandningen och låt puttra någon minut. Lägg i de färska räkorna, rör om och låt vila i någon minut. Servera med hela blad av bladpersilja på toppen.

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

