Annat, Maria Rosander

BRÖD MED KÄRLEK

”A place where everybody knows youre name…”

Det är ingen hemlighet att jag trivs i mina kvarter i staden vid havet. Jag älskar hemmakänslan då jag gynnar de lokala företagarna i kvarteret. Jag hittar med förbundna ögon i de närliggande livsmedelsbutikerna. Jag är ”du” med personalen, som jag allt som oftast terroriserar i min jakt på närodlade och ekologiska livsmedel. De hissar numera röd flagg i butiken då jag kommer insläntrandes med min meterlånga inköpslista. Jag gynnar gärna den lilla bokhandeln, kaféerna, de säkert tio olika inredningsbutikerna och otalet blomsterhandlare. Jag vet allt om min frisörs kärleksaffärer. Hemma.

Nu råder dessutom bråda dagar då det nya kaféet, direkt utanför min port öppnat. Som vi väntat. I månader har det bakom förtäckta fönster byggts, fixats och trixats. Var dag har jag passerat och inte helt ogenerat försökt att få en tjuvkik, med näsan tryckt mot rutan, av vad som försiggår i den gamla bankens lokaler. Så fint det blev! Bageri och kafé med varm atmosfär och inte minst fantastisk personal, som redan nu uppvisat stora portioner av tålamod med mina närgångna frågor gällande råvaror och ingredienser. Snabbt har jag funnit min alldeles egna plats i lokalen. I myshörnan i den mjuka lädersoffan. Där tar jag en paus från viktigavardagen. Som hemma fast ändå inte. Kravlöst och outsägligtn gott. Här serveras bröd på riktigt. Mustigt surdegsbröd med tyngd. Med Italien nära närvarande. Här väger kanelbullarna tungt i handen, mättade med allsköns godsaker. En känsla av genuinitet och på riktigt omfamnar mig. Dessutom vårt lands enda certifierade slowfoodbageri. På riktigtriktigt. Här vill jag vara…

Det är fredagseftermiddag och klockan är tre. Kroppen känns övermannad av matthet efter en hel vecka av vardag. Sinnet är dimmigt och lite lojt. Om än sakta men målmedvetet styr jag stegen mot batteriladdning på lokal. Doften av nybakat omfamnar mig. Vid ”vårt” bord sitter väninnan med en stor kopp kaffe och ett leende. Jag slår mig ned med en kopp the och en scones. Afternoonteaenergi och mys. Jag njuter av miljön, av att ägaren Carmelo hejar välkomnande och av värmen från teet som sprider sig i kroppen. En timme senare lämnar jag de ljuvliga dofterna och med lätta steg vandrar jag in i ledigheten och helgen med ett frukt och nötbröd under armen. Livslustlyx på riktigt i kvarteren vid havet…

PLATS
& Bread

KÖK
Hantverksbageri

VAR
Regementsgatan 15
Malmö

KONTAKT
+ 46 (0) 700 921 975
info@and-bread.se
http://www.and-bread.se/

ÖPPETIDER
Mån – Fre 7:00 – 18:00
Lör 8:00 – 17:00
Sön 9:00 – 16:00

 

Standard

Kommentera

