Maria Rosander

MED SKÖNHET I SINNET

Energikontot står lite på minus nu och jag känner mig påtagligt matt i pälsen. Stambytet drar ut på tiden, måste-listan tycks aldrig ta slut och vårsolen leker tittut med mig för att sedan med jämna mellanrum överraska med kastvindar och regnskurar. Jag är lite trött just nu helt enkelt. Matt i pälsen av byggdamm. Jag längtar hem till hemmet under takåsarna, som ännu är obeboeligt pga rådande renovering. Jag saknar det som är min tryggaste plats på jorden. ”-Kom, vi rymmer för en stund, jagar skönheten och åker ut på äventyr i grannkommunen” säger min vän med glitter i blicken. Ett erbjudande en trött äventyrerska av mitt slag inte kan motstå. En äventyrerska som anser att ”haur du sitt Malmöe haur du sitt väaerlden”. Mitt liv bjuder så ofta på äventyr i de trygga kvarteren runt omkring att jag sällan känner önskan att medvetet söka upp än mer händelser. Det finns liksom inte utrymme för det. Men just nu och just i dag behöver jag ett miljöombyte och lite äventyr befriat från luft tyngd av cement och damm.

Med spänd förväntan sätter jag mig i bilen. Nu ger vi oss ut på äventyr och till och med vårsolen närvarar med nyfikna strålar. Efter vägar kantade av gyllet gula rapsfält når vi vårt mål. En magiskt vacker plats: Sofiero slott. Jag hade glömt. Så nära och ändå hade jag glömt. Jag hade glömt hur underbart vackert det är på just den här platsen på jorden. Hur förtvivlat vackert här är. Hur förtvivlat mycket jag behöver ladda med skönhet. Inte en endaste byggplast, fulmaskin eller gammalt murbruk skymmer sikten. Här är magiskt att vara. Vi njuter lunch på den stora verandan med utsikt över grönska och hav. Jag, min vän och solen. Mätta och nöjda strövar vi sedan planlöst omkring i omgivningarna. Tar på den skira grönskan, låter solen värma kinderna och njuter blomsterprakten. Här viskar historien i vinden och svunnen skönhet kontrasterar med skir och ny grönska. Jag njuter. Så jag njuter av ögonblicket och av stunden. Av glitter i ögonen, av tystnaden och av närheten. Närheten till naturen. Gräset som kittlar mot bara vader och sanden som letar sig in i de slitna träningsskorna. Vi vandrar, sätter ord på tankar och laddar batterier. Så sakteliga återvänder den forna livsgnistan. Den där lite naiva och lyckliga.

bild

En dag av njutning går fort. Nöjda och med lungorna fyllda av syre återvänder vi till staden. Vår stad. Dammet, bullret och kaoset. Hemma. Jag älskar livet som råder runt Regementsgatan. Den stolta gatan ett stenkast från havet. Sällan längtar jag bort från avgaserna och sirenerna som ljuder i luften. Här är gott att vara bland mysiga kvarterskrogar, inredningsbutiker och caféer. Här i röran hör jag hemma. Mitt universum. Med sinnet fyllt av skir grönska och blomblad möter jag byggarbetsplatsen som nu är mitt hem. Jag hittar ett måttligt rent glas. Fyller det med vatten och några körsbärsblommor. Mitt på matsalsbordet, med sin duk av skyddande plast och lager av smuts placerar jag min hälsning från Sofiero. Min hälsning från naturen till staden. Med ett leende låser jag dörren bakom mig och skyndar ner till uteserveringen på gatan. Där på nyöppnade restaurangen på hemmagatan fyller jag lungorna med stadens avgasmättade dofter, munhuggs med personalen och njuter kvällssolen. Med ny glans i pälsen låter jag den milda kvällsluften mjukt bita i min kind. Jag njuter den fantastiska anrättningen på tallriken och förundras över min upptäckt. Förundras över att ha upptäckt någonting som jag inte visste att jag saknade. Kontrasten till staden. Vackert och rent. Smutsigt och fult. Skönheten i någonting helt annat. Med livslust och glitter i blicken. Jag ler och önskar mer…

Våren_2011_körsbär-072

SALLAD AV FÄRG OCH SKÖNHET

0,5 litet rödkålshuvud (fint strimlat)
0,5 dl olivolja
0,5 dl äppelcidervinäger (min personliga favorit är Kung Markattas)
Himalayasalt Svartpeppar (föredragsvis i nymalen form)

Lantliv-Syra-Susanna-Bl_varg6378-2

1 pkt/påse färsk ruccola (gärna den mindre och skirare sorten)
1 dl valnötskärnor
0,5 dl gojibär
150 g kallrökt lax
2 citronklyftor

Lägg den fint strimlade rödkålen i en större skål. Strö över salt och ”massera” kålen. Låt vila i ca 30 min. Skölj sedan av kålen och krama ur vattnet väl. Blanda olja, vinäger salt och peppar i en skål. Häll över kålen och låt marinera i ca 30 min. Lägg den färgglada kålen på tallriken. Fördela ruccola i ett jämt lager över. Strimla laxen i större bitar och sprid ut i ruccolan. Toppa med valnötskärnor och gojibär. Lägg citronklyftan som en gul kronan på verket. Färgglatt, vackert och gott…

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

