Maria Rosander

VALBORG MED UTRENSNING

Jag ser på livet som en måltid. En måltid fylld av allt det goda. Den ultimata måltiden är god rakt igenom. Den underbara måltiden, men också den utopiska måltiden. Den jag strävar efter. Dock räcker det med ett skämt livsmedel eller en dålig råvara för att maten skall bli förstörd och ge en bitter eftersmak. Livsmedel med konstgjorda innehåll ger ingen energi. Det samma gäller med människorna runt omkring mitt matbord. De man förväntas njuta måltiden tillsammans med. Relationerna. Det finns inget mer nedbrytande och energikrävande än dåliga relationer. Falsk mat och falsk vänskap. Ibland behöver man se över sitt skafferi och sin bekantskapskrets.

Jag minns en valborgsmässoafton för ett antal år sedan. Minns du? Minns du då jag bodde i den där charmiga lilla tvåan i Rörsjöstaden med den prunkande innergården. Den med stora fönster utåt Föreningsgatan och med de vackert lutade trägolven. Du vet – den med kakelugnen. Jag har flyttat så många gånger sedan dess så du minns nog inte, men jag tror du minns vår utrensning av negativa element och dåliga relationer. Vi eldade upp en stor bunt av utprintade mail. Vi rensade och började om . Brände häxorna på grillen…och framkallade en astmaattack hos dig. Minns du?

Jag står vid majbrasan och minns. Minns känslan av att få rensa ut. Bränna bort dåliga relationer. Det är dags igen. Dags att ta en titt på alla de och allt det som påverkar mig i livet och tillvaron. Precis just så som dåliga och articifiella livsmedel med konstgjorda tillsatser inte hör hemma i vår mat, så hör inte dito relationer hemma i vårt liv. Falskt och på låtsas får inte plats. Får inte ges plats i tillvaron. Jag vill ha äkta råvaror och äkta relationer. Begränsa föroreningarna. Livet är för kort för någonting annat.

Valborg_vid_Ringsjön_2008

Förr och för länge sedan trodde man att häxorna härjade vilt under valborgsmässonatten. Numera vet man att häxor härjar mitt i bland oss oavsett tid på året. Min blick fastnar i de dansande lågorna. Med historiens häxor och händelser som bränsle i bålet matar jag elden ännu en gång. I tanken bränner jag de dåliga elementen som rör sig i mitt liv. Puts väck. Borta. Samtidigt lyfter jag blicken och följer rökens väg mot himlen och sänder alla er en tanke, alla er som står för det goda i mitt liv. Ni som är delikatesserna och de finaste råvarorna i min livsmåltid…

09454_1890_four_witches_1_1000_122_516lo

NÖTIG VÅRELD

När vi ändå rensar utsidan och runt omkring oss så passar vi på att rensa på insidan med hjälp av välgörande nötter och eldiga kryddor. Passar till allt! (Som alltid så rekommenderar jag så klart att du använder så rena råvaror som möjligt och gärna ekologiska)

100g mandel
100g cashewnötter
50g valnötter
50g hasselnötter
1 äggula
1 msk kokosolja
1 msk Himalayasalt
1 msk ingefära
1 msk paprikapulver
1,5 msk chilipulver

Lägg kryddorna i en större skål. Tillsätt äggulan och rör samman till en kryddpasta. Smält kokosoljan i en panna på medelhög värme. Häll oljan över kryddpastan. Rör om ordentligt så att alla ingredienser mixas väl. Lägg i alla nötter i skålen och krama in kryddorna med händerna, så att de får en jämn spridning. Fördela nötterna jämt på en plåt. Rosta sedan i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills dess att de fått fin färg. OBS: Håll ett extra öga på cashewnötterna som tar färg fort. Om de blir för mörka smakar de bittert. Använd nötblandningen till att sätta smak på en matig sallad, som tilltugg, till mellanmål eller som smakförhöjare i kycklinggrytan. Endast fantasin sätter gränser. Njut elden. Hett, gott och välgörande.

Njut! /Maria

 

Standard

Kommentera

