Maria Rosander

MEDISSOMMAR FEMTON ÅR SENARE ELLER EN ALTERNATIVT GOD PÅSK

Litenlös. Jag är litenlös över påsken. Det innebär i praktiken att min sjuårige lilla prins firar påsk ute på vackra Österlen med sin far. Traditionellt, gott och i goda vänners lag. Grillat lamm. Påskharebesök. Målade ägg. Jag, jag är litenlös och förvirrad. Hur firar man påsk förutan barn? ”-Enkelt”, säger bästa väninnan i Stockholm, ”du kommer hit. Du behöver dessutom semester tycker jag nog…och jag, jag behöver lagad mat…” Hon är min bästa vän på jorden och bra på massor av saker, men att laga mat är inte en av de sakerna. Jag förundras alltid över hur hon kan överleva på en kost som till större delen består av kakor och ostbågar. Sagt och gjort. Jag packar ner sidenklänningarna och träningskläder. Endast tre par svarta finskor får plats i resväskan. Spännande…

2

För femton år sedan, då vi var unga, hyfsat vackra och förutan större ansvar firade vi en fantastiskt rolig semestervecka i Stockholm. Den där semesterveckan som så ofta kommer på tal i våran ständigt pågående dialog. Medisveckan. Då vi gick på fest och lokal var kväll runt Medborgarplatsen. Levde på stekt ägg och energidrycker. Sov ingenting alls nästan. Allt med tjugoåringars outtömliga energi och härligt naiva livslust. Vi gör det igen tänker vi, fast i version 2.0. Den mer sofistikerade versionen. Bus under ordnade former och med bättre mathållning. Dessutom med sömn prioriterat. Mycket sömn. Nu också med inslag av påskfirerier. Med förväntan i magen kliver jag av tåget mitt i kaoset i vår hufudstad. En hel vecka av ledighet. Jag ler och omfamnar tanken på en ny Medisvecka ett liv senare.

Jag vaknar sent. Min säng i Stockholm är påfallande bekväm och vill liksom inte släppa taget om mig. ”Familjen” är redan uppe och strax står frukost på bordet. Vi äter länge och rejält. Sedan motion runt den närbelägna lilla sjön. En timmes vila och så in till city för lunch och shopping. Vi orkar en dag i city, med allt vad det innebär. Det är ju så lugnt och skönt i lyan vid den lilla sjön, så vi sover, tränar, lagar mat och SPA:ar i det nyrenoverade och ytterst bekväma badrummet. Vi lyckas dock uppbringa energi till en natt på stan. Med restaurangbesök och allt. Jojomensan. Då jag skriver natt menar jag att vi orkade vara uppe och nästintill vakna till midnatt. Dessutom gav vi oss ut på äventyr till Uppsala för kulturvandring dagen därpå. I ärlighetens namn innebar vandringen mer fika i solen, än just kulturella upplevelser faktiskt.

Vår påskmiddag bestod i personliga favoriter av alla de slag. De gula små dekorationskycklingarna på bordet var det som faktiskt avslöjade att det var påskmiddag. Grillad kyckling med dragon och citron, syltad lök, avokado och mandelsallad, lufttorkat kött, tre olika desserter och massor av annat gott. Inte ett ägg så långt ögat når. Inte heller energidryck. Vi äter och njuter allt vi kan, önskar varandra en glad påsk och kryper därefter upp i varsin solstol på altanen med en filt och en pocketbok. En vecka senare kliver jag av tåget på Malmös station. Underbara, härliga Malmö med en folkmängd som är för mig hanterbar. Här är rent och jag kan känna havets närhet nästintill hela tiden. Borta bra, men hemma så himla bäst. Utvilad och pigg i både kropp och själ hänger jag in de oanvända sidenklänningarna i garderoben. Liten prins återvänder till hemmet under takåsarna uppspelt och full av historier från påskfirandet på Österlen. Dock måste jag poängtera att han somnar före mig på kvällen. Medisvecka à la påskversionen femton år senare har laddat mina batterier för lång tid framöver…

3

PASSIONERAD PASSIONSFRUKT

0,5 ask mascarpone (ca 125 g)
1,5 dl grädde
0,5 dl råsocker
200g passionsfruktskött
Lite limesaft
5 digestivekex
0,5 dl röda vinbär (eller annan röd favorit)

passionsfrukt

Blanda mascarpone, grädde, råsocker och några droppar limesaft i en skål. Rör om ordentligt. Vänd i passionsfruktskött. Krossa digestivekexen väl. Fyll dessertskålar eller glas på fot med ca 0,5 – 2 cm krossat digestivekexen på botten. Klicka över!passionsfruktkrämen. Toppa med de röda bären. Servera och njut av en löjligt enkel och än mer löjligt god dessert.

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

