Maria Rosander

ETT ÅR VISARE

Ett år äldre. Ett år klokare. Ett år vackrare…

Det stämmer verkligen. Det där med att tiden går snabbare ju äldre man blir. De vuxna påpekade det med jämna mellanrum under barndomens år, men jag trodde inte riktigt på deras ord. Hur skulle det kunna tänkas vara möjligt? Livet var ju fyllt av oändligt långa sommarlov och minst en triljon julaftnar och födelsedagar. Trodde jag. Nu vet jag. Tiden går fort. Så oändligt, ogreppbart och galet fort. I dag fyller jag år. Igen. Trots att det känns som om det var i förra veckan jag fyllde senast. Den första april. Igen. En dag fylld av knäckebrödstårtor, tomma paket och tokroliga kort. Hur är det möjligt? Igen…

Jag har sovit räv i minst en timme i väntan på uppvaktningen. Allt enligt tradition.”-Ja, må mamma leva, ja, ja, må lilla mamma leva…”. Liten sjuårig prins i självlysande skelettpyjamas sjunger med falsk stämma och med oförfalskat hjärta och tar i för allt vad tyget håller. Han har fyllt brickan med små och egentillverkade pysselpaket. Paketen tillverkades redan i januari, en grå eftermiddag efter skolan. Ända sedan dess har han var dag påmint mig om mina kommande födelsedagspresenter och med glitter i ögonen frågat hur nyfiken jag är. Nu är det så äntligen dags. Liten sjuårig prins står bredvid sängen och hoppar av förtjusning. Äntligen. Äntligen är det paketöppningsdags.

bild

Vi öppnar paketen med många ”Wow!” Och ”Nämen!”. Innehållet består i en egentillverkad rebus, smyckad av hjärtan och granna färger. Lyckan är total. Underbara unge! Därefter njuter vi frukost i sängen, eller i den knöliga lilla bäddsoffan som fungerar som säng just för tillfället. Vi huserar i en liten lånad lägenhet i väntan på att hemmet under takåsarna skall färdigställas efter stambytet. Vi har det jättebra. Vi njuter av den mysiga lilla övernattningslägenheten på första våningen, två kvarter från vårt vanliga hem. Jag vilar i en känsla av semester och boende på hotell. Allting runtomkring mig är till låns. Rent, fint och enkelt. Kravlöst. Utifrån dessa förutsättningar firar vi födelsedag. Frukost i sängen, överraskningspicknick med hämtmat i parken med väninnorna, favorit rawfood dessert och massor av mys.

bild1

Jag sänder en tanke till föregående års födelsedag, eller var det förra veckan den senaste födelsedagen inföll? Jag minns inte. Tiden flyger så fort. Så oändligt fort. I min familj är födelsedagar stora händelser. Nåde den som försöker smita utomlands eller försiktigt försöker avböja sig firerier. Här firas ordentligt och där med basta. Ett år har passerat sedan senaste frierierna. Jag är ett år äldre. Förhoppningsvis också ett år klokare och definitivt ett år vackrare, då Liten sjuårig prins deklarerar att ”…- du är ju sötaste mamman då då du nyss vaknat på morgonen och är så där fint randig i ansiktet..”. Yes, så är det. Randig, inte rynkig. Jag är ett år mer randig i ansiktet. Randig och vacker…

CHIAGOTT

Chiafröet innehåller så mycket gott för kroppen. Energi i form av kalcium, omega3, antioxidanter och fibrer. Dessutom är det fritt från gluten. Tillagas gärna raw, dvs utan upphettning, så optimeras näringsvärdet. Ren energi som främjar fortsatt tillväxt av skrattrynkor och en fnittrande själ.

bild6

2msk chiafrön
2dl kokosmjölk (eller annan nötmjölk)
0,5 tsk honung
0, 5 dl slätmixade bär (jag föredrar blåbär och hallon)
0,5 tsk kardemumma

Topping:
1 msk gojibär
1nypa kanel
Kokosmjölk (eller annan nötmjölk)

Mixa kokosmjölk, bär, kardemumma och honung slät. Blanda i chiafröna och rör om ordentligt. Förvara i en burk med lock i kylen över natten. Servera på morgonen med kokosmjölk, gojibär och en nypa kanel på toppen. Raw, enkelt och gott. Kravlöst och fyllt av energi. Fungerar utmärkt som ett mättande mellanmål.

bild4

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

