Maria Rosander

KAOS. JAG FÖRSÖKER ATT ANDAS I LUGN TAKT. HELA TIDEN…

Förändring. Förbättring. Renovering. I hemmet under takåsarna råder kaos. En krigszon. Det är förbättring på gång. Nytt badrum. Jag älskar mitt badrum i standard anno 1929. Vitt, svart och slitet. Vintage på riktigt. Vackert, men vare sig speciellt praktiskt, hygieniskt eller säkert längre. Dessutom tronar min kärlek där inne. Ett djupt, stort och härligt badkar. Jag älskar mitt badkar. Om jag fick välja mellan tak, fönster och badkar hade jag utan tvekan valt badkar. Jag älskar att sjunka ned i lite för hett vatten i sällskap av väldoftande oljor och bubblor. Dessutom handlar det ju faktiskt om ren överlevnad. Förutan mitt badkar hade en klen liten stackare som jag själv inte överlevt vintermånaderna här på Guldkusten. Dock badas det lika frekvent här i hemmet under takåsarna även under vår, sommar och höst. Jag älskar att bada och hemma-SPAa med tända doftljus och löjligt exklusiva och välgörande salter från andra sidan jorden. Helst också med en giftgrön ansiktsmask på plats. Livslustlyx!

bild1

Nu blåser dock förändringens vindar. Äntligen förnyelse, om än via en väg kantad av kaos. Det förut vita och ljusa hemmet under takåsarna, min trygga och framför allt rena plats på jorden, är nu en krigszon. Tandborsten bor nu i köket vid köksmaskinerna. Mina möbler är inbäddade i plast. De lösa prylarna bor för tillfället i kartonger. Allt är huller om buller med ett fint lagernav betong, smuts och damm över sig. Jag försöker att andas i lugn takt. Hela tiden. Det är inte lätt. Jag har ett stort behov av ordning och reda i vardagen. Det behovet kan jag bara lägga åt sidan nu. Här härskar smuts och kaos. Jag böjer ödmjukt på nacken och försöker att överleva.

bild2

Beslut att leva med, tacksamhet och enkelhetens lov. Det är så definitivt att renovera ett badrum. Alla val, som jag skall leva med i så många år framöver. Blankt kakel eller matt. Badkar på ben eller ej. Blandare och belysning. Jag har en vision om hur jag vill ha det. Dock smyger sig osäkerheten in i bland: tänk om jag har valt fel. Fattat fel beslut. Matt eller blankt. Jag försöker att andas i lugn takt. Hela tiden. Tacksamhet. Tänk så bra jag har det. Jag tar rinnande vatten och tar underhåll av personlig hygien för givet. Ödmjukt känner jag tacksamhet inför de lyxiga självklarheterna i mitt liv. Tacksamhet inför det i vanliga fall så självklara. Enkelhet. I ett renoveringskaos krävs rationalisering och förenkling av vardagen. Det går faktiskt att sätta guldkant på vardagen med de enklaste medel och de sämsta av förutsättningar. Jag njuter i det enkla och i det lilla. En enkel och näst intill simpel måltid smakar sällan så gott som då det hemma-SPAas i köket, med fötterna i fotbad i skurhinken och gårdagens överblivna gurkskivor från hämt-tacomiddagen på ögonlocken. Renoverings-spa-kaos-lyx.

bild3

Snart är det klart. Snart är det klart. Fem till sex veckor går fort. Fem till sex veckor går fort. Fem till sex veckor går…må kännas som en livstid men…går fort…gnyyyl!!! Jag försöker att andas i lugn takt. Hela tiden…

SPA-SJÖGRÄSNUDLAR I KAOS

300 g sjögräsnudlar (också kallade för Kelp Nudlar)
1 morot
0,5 purjolök
0,5 röd paprika
0,5 gul paprika
0,5 paket färska böngroddar (ca 90 g)
2 msk solrosolja
1msk sesamolja
4 msk Tamari (välj en ekologisk och glutenfri variant) saften från 1lime
2 cm riven färsk ingefära (mer eller mindre efter tycke och smak)
1 vitlöksklyfta (finhackad)
0,5 chili (mellanstark)
Himalayasalt
Råsocker (eller honung)
1 dl rostade cashewnötter

bild

Skölj nudlarna i kallt vatten och låt dem rinna av. Finstrimla morot, purjolök och paprikor. Lägg i en skål tillsammans med böngroddar och sjögräsnudlar. Blanda om med händerna. Tillred marinaden i en separat liten skål. Blanda solrosolja, sesamolja, Tamari och saften av lime. Tillsätt ingefära, vitlök och chili. Blanda väl och smaka av med himalayasalt och råsocker. Häll marinaden över nudelsalladen och ”massera” in smakerna väl. Toppa med de rostade cashewnötterna. Servera som en vegetarisk rätt eller tillsammans med kycklingen från gårdagens middag. Enkelt och fräscht byggdamm i luften till trots…

Njut/Maria

Standard

Kommentera

