Maria Rosander

FÖR ATT GÖRA EN LÅNG HISTORIA KORT…

…eller för att göra en lång historia än längre. Eller hur inspiration föder inspiration.

En nyfiken sol blickar in genom de påfallande smutsiga fönsterrutorna. I vårsolen syns allt det så tydligt, det som under vintermånaderna gömts i gråväder. Sinnet känns klart och friskt, trots oklar sikt utöver staden. Att tvätta fönster hamnar på sakerjaginomdetnärmstabordegöra-listan. Jag känner mig fylld av krispig inspiration. Snart stundar dagens möte. Mer inspiration…

Jag har haft tur. På min väg genom livet har jag mött och lärt känna så många fantastiska och inspirerande människor. Människor med livslust och förmågan att dela med sig och inspirera andra medmänniskor. En av dessa är min vän livsstilsförändraren och inspiratören. Våra vägar korsades en vårdag i början av tvåtusentalet uppe bland molnen på ett av stadens träningsanläggningar. Jag hade sökt mig dit för att ”komma i form” och addera lite muskelmassa till en liten och onekligen klen kropp. ” -Hmmm, vi har ett stort jobb framför oss, sa min då nyfunne vän efter att ha bedömt min påfallande avsaknad av muskler ”det kommer att bli superkul, jag lovar!!!”. Han höll sitt löfte. Det blev superkul och början på en lång resa. Sedan dess har vi delat många skratt, livsvisdomar och svettiga träningspass.

Att njuta av livet är så mycket mer än att äta gott. Livslust och livskvalitet är hälsa på så många plan. Äta, njuta, träna, leva. Livslust, matlust, lust. Livslust behöver bränsle. Bränsle i form av inspiration. Inspiration och glädje. Jag älskar allt det som rör mat och njutning. För mig är det livskvalité. Att äta och må bra. Jag älskar ett liv i rörelse och tar var tillfälle i akt att röra mig utomhus i friska luften, vid havet med vinden i håret. Min svaghet är dock muskelstyrka. För att överhuvudtaget ha en chans mot mitt inre jag krävs inspiration i massor, då jag utkämpar brottningsmatchen mot mig själv. Att ta sig till gymmet är svårt. Hela mitt inre väsen protesterar över tanken på att stänga in sig i en lokal och jobba med maskiner, löpband och vikter. Dock behöver jag det. Ack, så jag behöver det och ack så bra jag mår efteråt. En känsla av balans mellan inre och yttre styrka.

Min vän har under årens lopp lärt känna mig väl och jag honom. Han vet precis hur han skall inspirera/övertala/uppmuntra mig. I vissa fall hota. Han gör min träning rolig. Kvalitetstid. Vi har roligt i träningslokalen, i sällskap av vikter och skivstänger som förutan hans sällskap hånler mot mig. Vi övermannar dem. Vi har roligt då vi möts över en kopp kaffe skvallrar om livet, är kloka och pratar mat. Vi har gjort en lång resa och utvecklats båda två. Inspirerats och skrattat. Ofta har vi unisont skrattat åt mina fåfänga försök att graciöst hantera skivstängerna. Ett liv med allt vad det innebär har passerat sedan den där vårdagen för nästan femton år sedan. Jag har tur som är omgiven av sådana människor. Inspirerande, kloka och roliga vänner. Jag har tur. Jag är dessutom säker på att också du har tur. Låt dig inspireras…

FREDRIKS BANANPANNKAKOR

Detta underbart goda frukostalternativ passar alldeles utmärkt innan förmiddagens träningspass. Fyllda av god energi och brastartpådagenimagen-känsla. Servera med färska bär eller knaperstekt bacon och grönsaker.

3 ägg
0,5 banan
1 msk kokosolja
2 msk grovt hackad mandel
Himalayasalt
Kanel

SONY DSC

Mixa ägg, banan, kokosolja, salt och kanel. Mixa tills det blandat sig väl. Häll i den grovhackade mandeln. Smält kokosolja i en stekpanna och stek till plättar eller pannkakor. Superenkelt och supergott a’ la Paleostyle!

Njut!/ Maria

Standard

Kommentera

