Maria Rosander

SÖNDAG I SÄNGEN

Jag är inte bäst i världen på att bara vara och vara stilla. Det krävs ofta en förhöjd kroppstemperatur, lite förkylning och väldigt gott sällskap för att jag skall stanna i sängen en hel dag. Min mormor påpekade ofta att ”-Flickungen har myror i brallan..”. Hon sa det med kärlek och ett trött leende på läpparna. Nog hade jag myror i brallan som barn. Att vara stilla var inte min melodi. Jag hade ju så mycket spring i benen. Nu, som lagomvuxenochmittilivet, brottas jag ännu med spring i benen. Jag älskar att vistas utomhus i rörelse och med havsluft i håret. Dock kräver mitt aktiva livstempo att jag i bland spenderar en hel dag i sängen. Tid för återhämtning. Med noggrann planering och inre övertalning så går det.

Jag har planerat en hel dag i sängen. Nedbäddad bland bolster och dun och med bästa sällskapet. Den gamla goa herrpyjamasen, MacBooken och Don Draper. Pyjamasen inhandlades på den eleganta Engelska Herr -butiken för ett tiotal år sedan. Den är stor, av uråldrigt snitt a’ la pryd brittisk gentleman och gudomligt mjuk. Den är mig så kär och jag definierar den tveklöst som min närmsta vän. Urtvättad, mjuk och med otalet otvättbara tefläckar på. Trygg. Enligt min livsfilosofi är det mer en regel än ett undantag att spendera tid med pyjamas. Står det ledig i kalendern är risken oerhört överhängande att jag vid fyratiden på eftermiddagen kryper i pyjamasen. Pyjamaspartytid är enligt min definition vimsaomkringhemmaochpysslaochfixa-tid. Legitimt och ledigt, om än i lagom rörelse. Min vän MacBooken. Jag älskar fenomenet DVD-box. Jag är gammaldags och lite konservativ, därför försöker jag inte ens att se filmer och serier över nätet. Jag vet helt enkelt inte hur man gör. Dessutom: kan det bli bättre än en hel Box av Mad Men? Jag tror inte det…

bild

bild1

I gott sällskap av Don Draper och med sängbrickan fylld av godsaker låter jag mig förföras. En hel dag i sängen. Det må kanske vara en sanning med modifikation dock då dagen inte slutar kl fjorton noll noll, men då ger sig myrorna i brallan till känna och jag överger pyjamasen för att i två timmar promenera vid havet. Med vind i håret återvänder jag till hemmet under takåsarna lagom till klockan fyra, då det är pyjamasparty-tid igen enligt min kalender. Söndag i sängen…

SÖNDAGS-SCONES

De här paleo-inspirerade sconsen smakar ljuvligt i sängen. Helst ljumna med favoritpålägget och en stor kopp klassiskt Earl Grey till. Mmmmm…

1 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
3 msk krossade linfrön
3 msk solroskärnor
2 msk Fiberhusk
0,75 dl vatten
6-8 torkade aprikoser (grovt hackade)
0,5 dl valnötter (grovt hackade)
3 ägg
0,5 dl smält kokosolja

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mandelmjöl, kokosmjöl, krossade linfrön, solroskärnor och fiberhusk i en bunke. Blanda väl. Mixa ägg, vatten och den smälta kokosoljan i en liten skål. Häll över de torra ingredienserna. Rör om tills dess att konsistensen känns ”smetig”. Låt vila i fem minuter. Tillsätt aprikoser och valnötter. Rör om så att de sprids jämt i smeten/degen. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Fördela degen i önskad storlek på sconsen, dock inte för tjocka. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min, eller tills dess att de antagit en gyllene färg. Servera och njut!

Buttermilk-Scones-batch

På min ”söndag-i-sängen”-bricka finns också färska jordgubbar, blåbär, olika getostar, kallskuret och mörk choklad. Mycket av det goda för optimalt stillamysande en söndag i Malmö, i Slottstaden, i mars…

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

