Maria Rosander

ATT TA VAR TILLFÄLLE I AKT

Jag kommer från en familj som är väldigt bra på att ta tillfällena och stunderna i akt. Enligt familjens filosofi finns det alltid någonting att fira. Födelsedagar, namnsdagar, tisdagar, etc. Livet blir inte roligare än man gör det är min mammas filosofi, livet är för kort säger min pappa. Allt jag äter blir jag vacker av är mitt motto. So keep on eating sister, säger min stora lillebror med glitter i ögonen och ett leende på läpparna. Jag älskar min familjs inställning till livet. Var dag har ju faktiskt någonting som är värt att fira. En liten förbättring på löprundan, att ljuset kommer än några minuter tidigare, att favoritchokladen säljes till specialpris just i dag eller att förkylningen försvunnit, osv. Allt handlar om inställning och val. Jag väljer att fira och uppmärksamma de små sakerna. Hela tiden.

1

Lite naivt och lite lite löjligt positivt. Jag vet, men jag föredrar det framför någonting annat. Jag väljer att se tillvaron i färg i stället för i svart och vit. Här uppe i, allt som oftast, kalla Norden sitter det i ryggmärgen att vi skall bita i hop och överleva veckan för att sedan leva upp två ynka dagar för att sedan börja om igen. Jag vägrar! Jag vill njuta lite var dag. Hela tiden. Nu hör dock till saken att jag är av en ganska prestigelös natur, som finner lyx och njutning i det enkla. Jag njuter var dag. Jag firar lite hela tiden. För det är livet värt. Alltid.

Min mamma kunde bjuda mig och min bror lyxen av hembakat bröd. Då vi kom hem efter skolan möttes allt som oftast av doften av nybakt. Mina barn skall inte växa upp på halvfabrikat resonerade mamma. Hon unnade oss den lyxen och det firade vi lite hela tiden. På våra namnsdagar bakades tårta eller bakelser. Allt beroende på vilket som var favorit för tillfället. På det ett litet paket. En nyckelring, ett par strumpor med roligt motiv eller en liten bok. En tramsig gladgrej. Ännu i dag dimper det ned ett litet paket i brevinkastet på mina namnsdagar med avsändare Värmlandsskogen och inte så sällan innehåller det ett par strumpor med något underbart tramsigt motiv av blommor eller Disney-figurer på. Min sjuåriga son tittar med avund i blicken på mammas coola strumpor från mormor. Senast ett par babyrosa med ljusblått Hello Kitty motiv. Var hittar hon dessa motiv i vuxenstorlek?!? Jag ler. Sådana är vi i vår familj. Tack familjen för allt det som är värt att uppmärksammas. Tack för att ni lärt mig att se och uppmärksamma. Tack…

d4ceedce95dbda425f941a35e8bfab93

Under min barndom firades det med mat, måltider och möten. Vi möttes över en vällagad middag i det lilla gröna allmogeköket. Vi firade att jag lyckats bra på historieprovet med pappas specialkålsoppa. Den smakade underbart med mammas surdegslimpa till. Vi firade att våren var i antågande och att lillebror lärt sig cykla. Vi firade. Så vill jag leva mitt liv. Ett liv som är värt att firas både nu och då.

TISDAGSFIRERIER

Mitt recept den här veckan är snarare en uppmuntran. En uppmuntran till dig att fira lite också en tisdag eller en stressig onsdag. Pimpa, lägg till och sätt guldkant med enkla medel. Just den här dagen kommer ju aldrig igen…

Torsdagspannkakorna: Gör plättar i stället. Blanda i lite chèvre i smeten och servera med färsk bladspenat och kallrökt lax. Fest!

Medhavda onsdagssalladen på jobbet: rosta lite cashewnötter i ugnen. Strö över salladen och toppa med lite granatäpple. Party i lunchlådan!

Måndagsdessert: färska bär, riven mörk choklad, nötter och en klick grädde. Servera i små glas och dekorera med citronmelissblad på toppen. Finrestaurangdessert hemma!

Jag har alltid en bit av min favoritparmesan i kylskåpet. Den piffar upp det mesta.

Ha minst två smaksatta olivoljor i skafferiet att ringla över grönsakerna.

4

Bästa frukosten avslutar jag alltid med en ruta mörk choklad.

3

Tänd alltid levande ljus till middagen, då även snabbmakaroner känns festligare med lite riven muskot och i skenet av levande ljus…

Njut!/ Maria

Standard

Kommentera

