HTA

VAD ÄR TRÄNINGSVÄRK?

Jag får ofta frågor från klienter om hur de minskar sin träningsvärk, men egentligen finns där inga trollformler och det finns inte heller en klar tes kring hur värken egentligen uppstår. En av de mer etablerade teorierna är att man vid hård träning bryter ner sina muskelfibrer och vid kroppens uppbyggnad av dessa så uppstår värken. Denna process kan pågå från endast några timmar till upp en vecka. Det är också viktigt att påpeka att även om du inte får träningsvärk så har du ändå en muskeluppbyggande effekt.

Så hur motverka man egentligen sin träningsvärk? Även här finns det inte heller några tydliga svar och väldigt få studier påvisar att t.ex. stretching, uppvärmning eller nedvarvning skulle ha någon positiv effekt på värken. Dock kan dessa rörelser motverka andra muskelrelaterade skador och stelhet vilket i sin tur kan minska upplevelsen av smärta efter passet. Men att göra något direkt under träningspasset som skulle ha någon direkt effekt verkar svårt. Dock kan man ge kroppen bättre förutsättningar för att återhämta sig själv och genom det minska eventuell värk.

Raboff-Photography-30076

Några tips mot träningsvärk är:

  • Det är viktigt att efter träningen fylla på med proteiner samt kolhydrater. Hur mycket du ska äta beror på vilken typ av träning du ägnat dig åt. Vid styrketräning behöver du exempelvis inte fullt lika mycket kolhydrater som vid konditionsträning och vice versa. Men räkna med att du behöver ca 10-20 gram protein och 1-1,2 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Ett bra återhämtningsmål kan exempelvis bestå av kvarg eller yoghurt och en banan, eller grovt bröd med skinka. Har du styrketränat kan det även en proteindrink vara effektiv för att snabbt få energi.
  • Ät mycket i dagarna efter styrketräningen. Ät framförallt proteinrik mat.
  • Ägna dig åt lite aktiv vila så att du får rörelse och blodcirkulation i musklerna.
  • Försök dig på lite lätt stretching då det kan släppa vissa former av anspänningar.
  • Tänk dock på att även om träningsvärk är resultat av muskeluppbyggnad, så är smärta kroppens varningssystem för att något är fel. Att träna med träningsvärk är absolut inget farligt, men det är viktigt att man lär sig skilja på träningsvärk och exempelvis muskelskada. Plåga inte dig själv och låt aldrig smärtan påverka din teknik. Det kan leda till förslitningsskador och muskelbristningar

Kör hårt!

Standard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s