Maria Rosander

FEBRUARIFÖRÄLSKELSE

Jag är förälskad. Så där himla sockerdrickaikroppenpirrimagenförälskad. Förälskad i livet, människorna och himlen. Förälskad i att vara på väg. På väg mot våren. Jag är av en sådan enkel natur, rentav nästan simpel, så det är fullt tillräckligt för mig att himlen bjuder en dag av solsken och klart blå nyans så kommer livsandarna åter. Tidig morgon inleder dagen med en ljust rodnande himmel. Jag vaknar omgiven av en annan nyans än kompakt mörker. Jag anar strimmor av hopp i februariluften. Den nyvakna själen skrattar och ler.

bild8

Under förmiddagens motionsrunda i Västra Hamnen, vid havet, möts jag av leende människor. Människor som stannat upp under några sekunder, för att vända ansiktet mot himlen och solen. För att låta dess strålar blygt och försiktigt bjuda lite värme. Likt mullvadar blinkar vi förvånat mot ljuset. Lyckligt och lite förvirrat. Ovant. Dagarna innan bäddade in oss i den där grå och fuktiga yllefilten som vilat över staden så länge nu. Över staden och över våra sinnen. Så kommer solen, himlen visar sin rätta färg och morgonmörkret tycks som om det luckrats upp. Jag njuter stunden, väl medveten om att det inte råder några som helst garantier på att den varar någonting längre. Mitten av februari är en lynnig tid. Dock är en dag av ljus allt som behövs för att hoppet skall komma åter. Energi och hopp. Hopp om våren. Med ett sinne likt förälskad.

bild5

Den här dagen är en enkel dag. En dag då motstånd, motvind och måsten inte stjäl av energin. Jag är stark. Om så för en dag. Kroppen blir påmind om värmen och minns energin som finns någonstans djupt där in under lager av ylle och dun. Årets första löprunda med stuns i stegen. Likt en Lille Skutt i höga klackar kryssar jag mellan vattenpölar, isfläckar och allt det som legat gömt under årets snö. Det är ingen vacker syn för omgivningen och det är med livet som insats, men jag är lycklig. Otränad och lycklig i slitna löparskor med hål på ena hälen. Väldigt ograciös och lycklig. Omgivningen ler och jag ler mot den.

Förälskelse genererar energi men väcker också hungern till liv. Med hög puls, andan i halsen och rodnande kinder återvänder jag till hemmet under takåsarna. Jag har mer än förtjänat ett gott mellanmål. Ett mål av energi och löften. Ett mål för förälskade med vår i sinnet…

KOKOSDRÖM MED GODASTE GRANOLAN (ca. 2 portioner)

Ett mellanmål fyllt av energi och dessertkänsla. Vardagslyx i februari.

0,5 dl mandlar
0,5 dl valnötter
0,5 dl solrosfrön
2 torkade aprikoser (ekologiska och osvavlade är att föredra)
2 torkade fikon
1 msk gojibär
1 krm kanel

Kör mandel och valnötter i mixern tills dess att de är grovt hackade. Finhacka aprikoser och fikon. Lägg alla ingredienser i en skål. Blanda väl.

2,5 dl kokosgrädde (en krämigare variant som finns att finna i de flesta större livsmedelsbutiker numera)
0,5 msk flytande honung (jag föredrar Akaciahonung)
1 dl frusna hallon

Mixa alla ingredienserna tills dess att de antagit en jämn rosa yoghurtkonsistens. Servera i två mindre skålar med granolan på toppen.

bild1 bild3

Njut /Maria

Standard

Kommentera

