Maria Rosander

GÖMD ENERGI I JANUARIRUSKET

Januari har mig i ett fast grepp. Den där nystartsenergin är som bortblåst. Jag är trött, gnällig och lite uttråkad. Jag brottas mot mitt bekväma jag. Det känns som en oöverstiglig ansträngning att ta mig ur soffans trygga famn och att lägga den för månaden tionde boken och DVD-boxen åt sidan. Jag behöver energi. Jag behöver inspiration…

Jag är bekväm av naturen och trivs alldeles ypperligt i min väl kända och trygga comfort zone. ”-Du kommer att växa fast i din gamla soffa, säger väninnan bekymrat, dessutom kommer du att bli ruinerad på alla DVD-boxar du lägger pengar på…” Det är sant. Jag är så ohjälpligt oteknisk, så jag har ingen som helst susning om hur man tittar på gamla tv-serier över nätet, gratis. Står det inte ”Kitchen Aid” på teknikprylen, så är jag förlorad. Dessutom är min teknikkarma så dålig att det ändå slutar med error om jag försöker. Definitivt ett lost case. Jag är lycklig med mina serieboxar i min gamla soffa. Älskade, slitna soffa med kärlek i stoppningen. Soffan som inhandlades för femton år sedan. Den då löjligt dyra och för mig åtråvärda designsoffan, som jag efter månader av trånande lyckades köpa till ett kraftigt reducerad pris, då jag kom över ett skylt-ex. Då, på den tiden,då jag var en fattig student och ekonomin egentligen endast tillät shopping på stadens andrahandsbutiker. Den är omklädd, älskad och väl använd. Här mår jag bra.I soffan. Jag lovar dock, efter övertalning, milt hot och mutor, från min bekymrade väninna att jag skall göra mitt bästa för att finna energi till att resa mig upp ur soffan och ta mig ut på lokal.

IMG_2725

Vinden far skoningslöst genom staden. Det finns inget i mitt väsen som egentligen vill gå utanför dörren. Snöflingor och regn samsas om utrymmet och mörkret är kompakt. Brrr! Jag tittar mig en sista gång i spegeln och kan inte låta bli att le. Hur tänkte jag då ja la fyrtio minuter på att tämja trollockarna? Efter två minuter ute i januarirusket är lockarna ett minne blott. Nåja, hela stadens invånare, eller de som vågar trotsa regnrusket, kommer att vara lika befriade från välfriserade frisyrer som jag. I kväll skall jag låta mig överraskas. Väninnan får bestämma schemat. ”-Du behöver se något annat, sa hon, ta av dig raggsockorna, lämna soffan och bege dig ut på okänt vatten…” Hon har så rätt. Jag är uttråkad och i behov av både inspiration och lite miljöombyte. Hemmet under takåsarna må vara min trygga punkt i tillvaron, men i bland kan också den bästa av platser kännas lite för trygg.

bild

Vi gör det enkelt. Vi möts på den mysiga restaurangen. Den som vi alltid säger att vi borde gå till, men då den ligger utanför våra väl intrampade spår, så kommer vi aldrig dit. Klockan åtta möts vi dock. Det är fullt vid borden, men vi lyckas få plats vid baren. Vi njuter enkla rätter och ett surt vin som kittlar ända ned till tårna. Vi fångas av stämningen som tycks sitta i såväl interiören, som i människorna och personalen. Jag är blöt om fötterna, men här är gott att vara. Snart är hela lokalen till bristningsgränsen fylld. Vi äter, vi skrattar, vi umgås och njuter allt det som erbjuds. Allt det som vi inte tror är vi. För en stund kliver jag utanför det egna jaget och överraskas. Överraskas av alla samtalen. Samtal med han som är lika entusiastisk över mat som jag är. Hon som har hamnat här av misstag och är så tacksam för omständigheterna. Gänget som alltid går hit just den här lördagen var månad. Alla människorna som jag inte mött om jag inte hade lämnat min trygga zon.

Bastard Restaurant, Malmö, Sweden

Vi diskuterar och analyserar. Maten, samhället och drömmen om det enkla livet. Drömmen om något annat. Längtan efter våren. Vi ler. Vi skrattar. Vi låter bekymmersrynkan mellan ögonbrynen vila. Vi glömmer bort januari för en stund. Långt in på småtimmarna låter vi orden flöda. Jag hade glömt bort hur mycket inspiration och energi det finns att finna utanför det trygga hemmet under takåsarna. Jag tar vara på energin i stunden. Jag ler och tänker att det här borde jag göra oftare. Jag ler, med ännu blöta fötter.

RESTAURANG
Bastard

KÖK
Modern europeisk husmanskost

VAR
Mäster Johansgatan 11
211 21 Malmö

KONTAKT
040-12 13 18
http://www.bastardrestaurant.se
info@bastardrestaurant.se

ÖPPETIDER
Tisd – Tors: 17–24
Fre – Lör:      17–02

bastard_100310_0585

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

