Maria Rosander

EN TREDJE ADVENT – ATT FINNA LJUSET

Den stora gatan där utanför mitt sovrumsfönster har inte ens vaknat. Världen sover ännu, men vi sitter uppkrupna i soffan, omfamnade av en varm filt. Vi sitter nära och njuter av den nyvakna känslan i kroppen. I värmen och med hjälp av starkt kaffe, varm choklad och lussebullar vaknar vi. Vi vaknar sakta och mjukt i skenet från adventsljustakarna och de brinnande ljusen. Välkommen Luciamorgon.

Det behövs så lite för att känslan skall infinna sig. Känslan från barndomens luciafirande. Lucia på tv i tidig morgon. Luciafrukost. Den bitande kylan i kinderna då ytterdörren öppnades. Luciatåget på skolan. En hel dag som ackompanjerades av sångerna och en doft av saffran. Saffran och ljus. Värme. I år, så som de senaste åren, är jag endast en ödmjuk betraktare. Jag njuter lucia, utan att befinna mig i mitten. Liten stjärngosse skall delta i sitt första luciatåg på sin skola. Han har övat sångerna hela dygnet runt och provat stjärngossedräkten otaliga gånger. Allt är så spännande. Jag njuter som nöjd betraktare i aulans mörker.

3

Vi är alla överlevare. I en vintervärld där ljuset är så frånvarande som här, måste vi kämpa. Välja att kämpa. Välja att välja ljus. Det kompakta mörkret omsluter våra nordiska själar och bedövar våra sinnen. Därav måste vi kämpa. Kämpa för ljuset och överlevnaden. De flesta av oss känner av hur mycket energi mörkret tar från livet. Jag väljer att på alla plan frossa i det ljus som finns att tillgå och samtidigt söker jag att skapa mig ljus. Jag tar mörkret i hand och väljer att se möjligheterna. Möjligheterna att tända ännu några ljus och att mysa ännu lite till. Dra ner på takten några steg och vila i skenet från stearinljusen och juldekorationerna utanför fönstret. Jag överlever och jag njuter.

1

Själen kurar i hop sig likt en katt och vill vila. Jag unnar mig extra energi. Unnar mig gott. Jag unnar mig att inte vara på topp och prestera massor. Unnar mig att vara lite nöjd med mig själv. Fastän jag går på halvfart. Fastän mina prestationer är allt annat än vad de brukar. Jag överlever och unnar mig att känna att det är alldeles tillräckligt. Jag låter mörkret vara ro och frossar i det ljus som finns. För ljuset finns där. Just nu måste vi bara vara lite mer uppmärksamma för att se det. Det finns här, jag lovar…

Alla ljusen i mina kvarter. Från kyla till värme. Från mörker till ljus. Jag njuter biblioteket. Njuter ljuset och doften av skola och gammal aula. Böckerna erbjuder värme och en stunds verklighetsflykt. Likaså Osteria Qui, en av de mysiga kvartersrestaurangerna, där vi möts i värmen som får kinderna att hetta och erbjuder en stunds flykt från det kompakta mörkret utanför. Vi njuter av att omslutas av dofterna och sorlet. Sorlet från människorna, mötena och ljusen. Vi mår gott i vintermörkret och flyr till Italien för en stund. Vi är varma, mätta och loja överlevar. Överlevare som njuter av ljusen i mörkret. Ljusen i mina kvarter vid havet och parkerna.

SAFFRAN OCH KOKOSENERGI

Dadlar (använd gärna sorten Medjol, som är något större, har en underbar smak och en len sötma)
3 dl naturella cashewnötter
4-5 dl riven kokos
1 dl kokosmjölk
6 st dadlar (jag brukar blötlägga dem kvällen innan, då de blir så mycket lättare att mixa)
1 dl vatten (använd vattnet från de blötlagda dadlarna)
1 pkt saffran

Mixa cashewnötterna till ett fint mjöl. Tillsätt vattnet från de blötlagda dadlarna och kokosmjölken. Mixa tills dess att konsistensen är krämig. Skär dadlarna i mindre bitar och mixa tillsammans med cashewnötskrämen tills dess att konsistensen är slät. Tillsätt saffran. Mixa tills färgen är jämn. Vid behov tillsätt mer dadelvatten, då konsistensen skall vara krämig, mjuk och len. Häll över krämen i en skål. Rör i den rivna kokosen, en dl i taget, tills dess att texturen är fast och formbar (tänk klassisk cokladbollskänsla) Forma till små bollar i önskad storlek och rulla i riven kokoks. Låt dem vila i kylen tills dess att de skall avnjutas.

bild4

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

