Maria Rosander

MARIA ROSANDER – ANDRA ADVENT

Jag har en last. Nåja, det var nog en underdrift av större mått, då hela min tillvaro som utpräglad njutningsmänniska är färgad av mina laster. Jag älskar dem alla och gör allt i min makt för att underhålla dem. Det är ett tjugofyratimmaromdygnet-jobb i sig. Choklad, exklusivt te, god mat, god litteratur, träning och mycket, mycket mer och många, många fler. En av mina ”because I’m worth it”-laster är glassiga livsstilsmagasin med fokus på mat, hälsa och allt som gör livet gott. I förtroende till dig som läsare kan jag också erkänna att de mindre glassiga bilagorna till kvällstidningarna inom samma områden roar mig mycket. Detta är dock skrivet i förtroende och jag litar på dig att du inte för det vidare…

Jag älskar de glassiga livsstilsmagasinen. Lyx, egentid och avkoppling med glansigt omslag. En stund av verklighetsflykt och förströelse. Då stormen river i staden utanför mina fönster och hotar att komma in genom de darrande glasrutorna finns tid till en stunds livsstilsfrosseri. Jag brygger en kopp ljuvligt doftande chai-the och medan kanel- och kardemummadoften långsamt bäddar in hemmet under takåsarna i en trygg känsla, klättrar jag i köket på jakt efter den där alldeles extrafina och speciella chokladen som jag sparat till just ett speciellt tillfälle. Jag får klättra en stund, då jag medvetet gömt den högst uppe i det mest otillgängliga skåpet. Dock är det värt att med livet som insats balansera på den minimala diskbänken och kökspallen för att nå. Mitt hem är så mycket mer högt än brett. Varmt, välkomnande och mysigt, men framförallt högt.

3

Jag har ett nytt och obrutet nummer av danska favoritmagasinet Fit Living. Jag älskar danskarnas tänk kring livstil och njutning. Mindre pekpinnar och mer njutning. Mer ”hygge” till folket, hela tiden. Medan tonen i de svenska motsvarigheterna är allvarlig och viktigtpåriktigt, så finns en mer lekfull känsla hos våra grannar. Här ligger vikten vid smak, välmående och njutning. En glad och nöjd kropp är en glad och nöjd knopp. Ett lekfullt sinne. Här finns inspirerande recept och leende människor med en sned tandad eller en glugg mellan framtänderna. Plus att det finns en tradition av ett ekologiskt tänk. Ekologiska produkter och livsmedel är inte så pretentiösa, utan mer integrerade i vardagen. Naturligt och enkelt. Jag bläddrar, inspireras och njuter.

2

4

Med sinnet fyllt av en lekfull krispighet och med jul i kroppen tillagar jag grönkålen, helt befriad från allvar. Jag leker i köket. Lite raw food, lite tradition, lite jul och mycket hygge. Vitaminer och näring med en glimt i ögat. Dessutom njuter jag hela extrafina och speciella chokladen. För det är nog ett speciellt tillfälle just nu, den andra advent, då stormen river i livet där utanför…

GRÖNKÅL I STORM

100 g grönkål, skuren (skär gärna bort större delen av den i bland lite sega stjälken)
1 dl granatäpplekärnor
1 julrött äpple
1 dl valnötter
3 msk olivolja (pröva gärna Saltå Kvarns kallpressade som är fin och len i smaken)
1 msk honung
Citron (några droppar ur en ekologisk citron passar utmärkt)
Himalayasalt
Peppar

1

Blanda olivolja, honung, citron, salt och peppar i en liten skål till en jämn marinad. Lägg grönkålen i en större skål och häll över marinaden. Blanda så att smakerna fastnar på all kål. Blanda i granatäpplekärnorna. Skiva äpplet i tunna klyftor och lägg försiktigt ned dem i salladen. Toppa med valnötterna. Servera gärna vid sidan om den kallrökta laxen på julbordet eller till den den lättare lunchen.

Njut /Maria

Standard

Kommentera

