Maria Rosander

MARIA ROSANDER – Nu och då i mitt kök

Gummistövlarna lämnar endast ytliga spår i den hårt packade och fuktiga sanden. Vinden griper tag i håret och regndropparna faller med tyngd mot mitt ansikte. Jag gömmer mig i den stora trygga jackan som omfamnar mig. Den som kramar om och skyddar mig från hela världen. Den mjuka, varma och torra. Med ansiktet mot vinden kämpar jag framåt.

Jag besöker min vän havet var dag. Det är lyx. Lyx att bo med vattnet så nära husknuten. Både då solen smeker min kind och då vinden och regnet sliter i mitt hår, vandrar jag med havet som enda sällskap. Det är då jag löser mina problem, rensar tankarna och bara smälter alla intryck som har samlats i mitt sinne. Jag restartar samtidigt som jag ömt vårdar mina käraste minnen.

Den gröna servisen. I går hämtade jag den gamla servisen från vinden. Den som legat nedpackad de senaste åren och under de senaste flyttarna varit ostörd och orörd. Jag smekte tallrikarna och muggarnas grova yta och mindes med skärpa då jag fann dem hos den duktiga krukmakaren ute på Österlen. Då det var en av sommarens hetaste dagar och vi hade åkt bil läge. Då vi hade valt fel väg både en och två gånger, men så till slut fann vi det vi letade efter. Krukmakarens ateljé och skugga från solens brännande heta strålar…

Varsamt har jag diskat och torkat det vackra godset. Nu bor det på mina sneda hyllor i det gamla köket. Här skall det åter brukas och leva. Här skall det bevingas med nya minnen. Med kärlek, sorg och oändligt många skratt. Historien finns tryggt kvar i glasyren och sprickorna. Den samsas med framtiden och de nya minnena. I mina köksskåp finns plats till både då och nu. Goda minnen samlas i mitt lilla kök…

Jag behöver inte så många fysiska saker för att minnas. Minnena har jag ju ändå. Snarare njuter jag av att inte behöva vårda många ting. Det är befriande med det enkla och det lilla. Jag väljer att lagra många av mina minnen i smakerna. Min frys är en guldgruva. Där finns att finna gyllene kantareller från hösten som var och lingon med avsändare från de djupa skogarna i Värmland. Jag plockar fram några av mina smakminnen från den tidiga hösten och låter dem möta en del av min historia. Till detta adderar jag en nypa nutid och mycket kärlek.

Nu är jag ren i hela sinnet och oändligt trött i kroppen. På vägen hem stannar jag till vid fiskehoddorna och provianterar till kvällens måltid. Den ljusa fisken, som med sin vithet lockar tankarna till smällt smör och smak från havet. Milt och lite salt. Mjukt. Nya minnen…

LJUMMEN SALLAD OCH MILD FISK

200 g brysselkål
2 dl trattkantareller
1 paket bacon (välj gärna ekologiskt)
1 dl riven parmesan (riv den själv, i stället för den i påse förpackade färdigrivna varianten)
Smör att steka i
Vitpeppar (mängd efter tycke och smak)
150-175 g torskfilé eller torskrygg
Smör att steka i
Vitpeppar
Himalayasalt

Stek baconet knaprigt. Låt rinna av och svalna på en bit hushållspapper. Koka brysselkålen i några minuter eller tills dess att de mjuknat helt igenom. Häll av vattnet och låt dem svalna lite. Smält rejält med smör i en panna och stek trattkantarellerna gyllene. Smaksätt med vitpeppar. Dela brysselkålen i mindre bitar (jag brukar dela dem i fyra ”klyftor vardera). Blanda brysselkål , trattkantareller och smulat bacon i en skål. Häll över parmesanen och vänd ingredienserna försiktigt.

IMG_3592

Smält rikligt med smör i en panna och stek fisken tills dess att den är genomstekt och har fått lite färg på var sida. Krydda med vitpeppar och salt. Servera fisken omedelbart med den ljumna brysselkålssalladen. Toppa gärna anrättningen med några lingon. Då parmesanen och baconet möter den milda fisken och brysselkålen uppstår harmoni…

IMG_3591 IMG_3597

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

