Maria Rosander

MARIA ROSANDER – Enkelhetens lov

Väckarklockan ljuder högt och obarmhärtigt. Jag öppnar mina ögon. Det är mörkt och regnet hörs piska mot fönsterrutan. November. Jag sträcker på mig och försiktigt låter jag mina fötter nudda vid det kalla golvet. I originalskick från 1929 betyder kassa element, dragiga fönster och kalla golv. Jag ler. Jag älskar mitt gamla, slitna men ack så charmiga hem. Här är gott att vara. Om än kallt. Jag sänder en tanke fylld av tacksamhet till min händiga mamma som var år envisas med en ny modell av egenproducerade raggsockor i julklapp…

Jag är allt annat än vaken. Tidig morgon och jag går inte i hop. Nu, med stigande ålder och erfarenhet, har jag dock lärt mig att det bästa är att skaka om sinne och kropp ordentligt. Jag startar mig och dagen med en citron- och ingefärsshot. Sakta snubblar jag i riktning mot köket och med enklaste utrustningen har jag snart ett färskt, starkt och uppiggande godmorgon i ett litet glas.Här finns ingen råsaftscentrifug att finna. Eller diskmaskin. Eller för den delen knappt ens en fungerande vattenkran. Standard a la 1929. Jag gillar det enkla och aldrig har livet tett sig så enkelt som nu. Det är så lite saker som jag verkligen behöver. Mitt rivjärn i modell omodern fungerar alldeles utmärkt. Jag gillar den fysiska känslan av enkelheten. Att jobba med händerna och musklerna. För mig är det höjden av lyx att ha tiden att göra från grunden. En känsla av på riktigt.

1

Jag tycker att det är en fin tanke. Back to basic. Tanken på det enkla. Lite mormorochmorfarssommarstugeliv-tanke. Jag behöver inte så många maskiner i mitt lilla kök. Med den gamla gjutjärnsstekpannan och rivjärnet kommer man långt. Jag försöker att applicera den tanken på livet i stort. Med ett brinnande intresse för mat och hälsa slukar jag med god aptit det mesta som skrivs i just dessa ämnen. Jag kan dieterna framlänges och baklänges. Fleromättade vs enklomättade fetter. Oljor. Kolhydratinnehåll. Raw food. Osv, osv. Dock är min egen filosofi ett hopplock av allting. Jag har plockat russinen ur kakan och gjort det enkelt. En enkel, hälsosam och god kaka. Det skall vara gott att leva hälsosamt och livet är för kort för någonting annat. Det här är inte en ren vetenskap utan snarare läran om sunt bondförnuft. Livet är för kort för att krångla till saker och ting. Enkelt är gott.

IMG_3471

Jag väljer rena livsmedel och begränsar innehållet i mitt skafferi till de produkter som jag verkligen använder. Allt annat får bo någon annanstans. Den enklaste rätt är ofta den godaste. Den som inte krävde så mycket av din tid att förbereda. Den som endast innehöll ett fåtal ingredienser. Den som tillät dig att lägga din tid på mer än bara vardagens matochköks-måsten. Den som i sin enkelhet var så god.

Jag skakar på axlarna och känner hur både ingefäran och citronen lyckats väcka mig. Nu är jag vaken. Jag fyller diskhon med varmt vatten och lägger rivjärnet i blöt, ty det må vara enkelt att bruka, men allt annat än just enkelt att rengöra. Jag ler…

GODMORGON-SHOT

Ca 1,5 cm färsk ingefära (ekologisk)
Saften av 0,5 citron (ekologisk)
1/3 dl ljummet vatten

Koka vattnet och låt svalna under tiden då du förbereder de andra ingredienserna. Skala ingefäran och riv den. Använd den fina sidan av rivjärnet. Samla upp vätskan och den rivna ingefäran i ett mindre glas. Pressa den halva citronen över. Tillsätt vattnet och rör om. Låt vila en halv minut. Drick shoten snabbt och känn hur sinnet vaknar…

IMG_3466

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

