Annat, Maria Rosander

MARIA ROSANDER – Mitt Trygga Kaos

Jag går in i lägenheten, utan att ta av ytterskorna, ställer mig mitt i vardagsrummet och släpper väskorna på golvet där jag står. Jag väntar. Trots att jag bor högst upp i huset hör jag hemmagatans trafiksorl tydligt. En ljudmatta av bilar, bussar och tutanden omsluter mig. Och där, där är sirenerna som ljuder. Jag tar ett djupt andetag och andas ut. Nu är jag hemma. Hemma i kaoset. Hemma i staden.

Jag har haft en vecka av historia. Historia och kärlek. Kära återseenden och minnen.  Vi återvände till skogen och sjöarna, liten prins bus och jag. Till mormor och morfar, kusinerna och alla de kära…

doandsee_large

Jag öppnar försiktigt ögonen. Det är tyst, så när som på ett milt skramlande av typiskamorgoniköket-ljud. Doften av nybryggt kaffe letar sig upp till övervåningen. Till det gamla flickrummet. Jag lyssnar och hör en liten prins berätta historier för sin morfar. De har väntat på mig. Frukostbordet dignar av alla tänkbara frukosttillbehör. Vi startar dagen tillsammans i mild takt, så som i gamla tider. Så som i gamla tider då jag ännu bodde i den lilla staden vid skogen och sjöarna. Det är så härligt att återvända. Att njuta en vecka kärlek, minnen och mys. Jag vandrar i barndomens och tonårens kvarter och minns. Minns tryggheten och närheten. Här känner alla alla. Alla ser om varandra. Vi-känslan är stark. Som tonåring kunde jag med tristessen och ungdomens oro rivandes i kroppen titta på den lilla staden och med brinnande hjärta längta bort. Bort till händelserna. Till det nya och stora. Nu ser mina ögon någonting annat. Jag tittar med ömhet i blicken. Trygghet. Trädgårdar. Tillgänglighet. Jag tillåter mig att drömma om en tillvaro här i lugnet vid sjöarna. En tillvaro bland trähusen.

skog

Frukosten är knappt avslutad då det ljudligt knackar på mamma och pappas dörr till det blå trähuset. Det är vännen. Han som kikar förbi på en kopp kaffe minst

fyra gånger i veckan. Alltid o-annonserat. Det är så man gör här. Spontant möts man över en enkel fika. Man ser om varandra. Det är enkelt. Enkelt och tryggt.  Helt enkelt med mammas goda kladdkaka till kaffet.

Batterierna är laddade och även om hjärtat värker så längtar jag. Längtar efter havet, kaoset och ljuden. De kvällsöppna kaféerna. Restaurangerna och strandpromenaden i Västra Hamnen. Jag blir varm inombords vid tanken på min stad. Min stad vid havet. Mjukt vilar historien och minnena om skogen, kärleken och sjöarna inom mig. Jag återvänder till verkliga verkligheten med fyllda batterier, rosiga kinder och ett leende på läpparna.

FINFIKA

6 ägg
300 g mörk choklad (min favorit till just den här kakan är Green & Blacks med 85%-kakaohalt)
2 msk flytande honung (kan ersättas med stevia men ta då endast 1/4 av angiven mängd)
1 dl kokosmjölk (Santa Marias ekologiska är min personliga favorit)
1,5 dl grovt hackade hasselnötter
1,5 dl grovt hackade cashewnötter
1 dl kokosflingor (till formen)
Kokosolja (till formen)

Separera äggvitor från äggulor och vispa till ett hårt skum. Hacka chokladen i grova bitar och låt smälta i vattenbad. Rör ner äggulor, honung, kokosmjölk och de hackade nötterna. Blanda väl. Vänd försiktigt ned de vispade äggvitorna i chokladsmeten och rör om till dess att ingredienserna fått en jämn konsistens. Smörj formen med kokosolja och preparera med riven kokos. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 20 min. Servera med vispad grädde eller vaniljglass och färska bär. Finfika, go-dessert eller helt enkelt mittiveckanhemmahos-fika…

IMG_0788

Njut! /Maria

Standard

Kommentera

