Annat

MARIA ROSANDER – Bubbel och bus

Höga klackar, fnitter, förväntningar och parfym…

Ur högtalarna strömmar sockerdrickaikroppen-musik. Jag sjunger med och njuter. Samtidigt stryker jag klänningen, lockar håret och lagar mat. Klänningen är den där lite glansiga i siden, som får mig att känna mig så fin. Den som är så långt i från vardagens slitna jeans och de fula, men ack så funktionella träningskläderna. Förberedelserna är i full gång. Snart är nystädade lyan under takåsarna fylld av bubblande fnitter och klingande skratt. Jag ler vid tanken…

Mitt i livspusslet möts vi och tar time out. Våra bubbel och buskvällar är ren energiladdning för själen. Vi jobbar. Vi tränar. Vi tar vårt ansvar. Vi är duktiga vuxna. Vuxna som behöver varandra. I kväll är vi dock åter de där tonårsflickorna som inte kan sluta fnittra och inte skänker morgondagen en endaste tanke. Morgondagens golfrunda finns inte nu. Inte heller den överfulla tvättkorgen eller röran i hallen. I kväll är vi bara här och nu. I bubbel och bus…

Vi är ganska olika och i vida spridda åldrar. Ändå har vi så buskul tillsammans. Vi gillar varandra. Sällan ekar skratten så ljudligt i trappuppgången som då väninnorna är på kalashumör. Vi möts, vi putsar fjäderskruden, provar varandras skor, äter och dansar hela natten lång. Dörrklockan ljuder då jag placerar de sista röda lingonen i de bubblande glasen. Jag öppnar dörren och energi och ljudvolymen höjs till max.

En vacker påfågel med lockar i håret, tar kommandot i köket och beordrar mig att fylla på glasen. En annan vacker påfågel i höga klackar tänder alla ljusen och en tredje pustar fjädrarna framför hallspegeln. Jag ler åt alla mina fåglar. Jag har förberett en meny till bredden fylld av kärlek och energi. En buffé av glada kalorier och värme, då glansiga nylonstrumpbyxor sällan värmer så mycket som man kan tro. Påfåglar i sidenklänningar behöver nämligen lite extra av allt om de de skall orka dansa hela natten lång….

PÅFÅGELDRINK-TILLTUGG

1 dl linfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl sesamfrön
1,5 dl riven ost (gärna hård getost)
2 ägg
2,5 msk olivolja
Himalayasalt

Blanda alla fröer i en bunke. Riv osten och blanda i. Tillsätt ägg och olivolja. Blanda väl. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Sprid ut röran i ett jämt tunt lager på bakplåtspappret. Salta på ovansidan och och ställ in i ugnen på 180 grader i ca 15 min eller tills dess att röran fått lite färg. Ta ut plåten och låt kexen svalna. Bryt i bitar. Servera som drinktilltugg naturella eller med ett gott pålägg.

IMGP4150 iphone 004

Njut /Maria

Standard

Kommentera

