Maria Rosander

MARIA ROSANDER – Mitt Vilda Hjärta

Vissa dagar känns huden så där extra tunn. Känslorna ligger för nära ytan och jag känner mig sårbar. De där dagarna då jag springer för fort och inte hinner med att reflektera eller bearbeta det ständiga flödet av intryck. Dagarna då själen svider av hastigheten. Då behöver jag stanna upp och skapa egen tid för återhämtning. Jag behöver spendera tid i sällskap av de där mjukt slitna gamla jeansen med hål på knät. De som ömt vilar mot huden. Jag behöver tända ljus och i sällskap av Veronica Maggios stämma stanna upp och gömmer mig från möten, människor och verklighet en stund. Kroppen längtar efter varm mat med tyngd. Jag lagar comfort food.

Mitt vilda hjärta brinner för så mycket. Livet erbjuder en sådan mångfald av så mycket som jag vill uppleva och ta del av. Hur skall jag kunna välja och sovra? Hur skall man sortera och prioritera? Med stigande ålder har jag dock blivit bättre då jag gör mina val. Jag prioriterar hårt och skoningslöst numera. Ändå snubblar jag lite i bland och börjar springa i stället för att promenera. Livet och vardagen tar sin tid och sin plats och jag försöker att finna det utrymme som behövs för att alla bitar skall rymmas. Ibland går det. I bland inte. Det är då jag stannar upp.

Numera bor den gamla sjukhuspallen från det lilla sjukhuset i Värmland i mitt slitna kök. Den trivs här hos mig och är en kär vän. På den landar jag och med en kopp hett kanel- och kardemummathe låter jag mig uppslukas av en av favoriterna bland kokböcker. Den vackra kokboken från Årstiderna. Den som med sin tyngd vilar stadigt i mitt knä. Den som förmedlar genuinitet, på riktigt och uppmanar mig att andas. Jag älskar att planlöst bläddra bland recept och vackra bilder. Tillbaka till jorden och naturen. På riktigt riktigt. Viktigt på riktigt.

Jag lagar mat som tröstar och varligt smeker den springande själen. Mat som ger energi och ro. Mat som känns som ”mammas kök”. Jag finner inspiration och så sakta landar jag i lugnet. Slutar springa och börjar andas. Sakta känner jag mig redo för möten, människor och verklighet. Jag dansar barfota i köket i sällskap av Veronica…

COMFORT FOOD

400 g lammfärs
2 gula lökar
2 tsk grönsaksbuljong (föredragsvis Biofoods i pulverform, utan jäst och socker)
2 vitlöksklyftor
1 tsk timjan
0,5 msk spiskummin
4 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater (häll av det mesta av vätskan)
1,5 dl kokosmjölk (eller grädde)
1,5 msk dijonsenap
3 sötpotatisar (i skivor)
Kokosolja
Himalayasalt
Svartpeppar

0,5 dl pumpakärnor

Skala och hacka lök och vitlök. Bryn i lite kokosolja i en stekpanna. Lägg i lammfärsen i pannan och stek tills dess att den är genomstekt. Tillsätt timjan och spiskummin. Salta och peppra efter tycke och smak. Häll över de krossade tomaterna och tomatpurén. Rör om ordentligt, så att smakerna blandas väl. Häll kokosmjölken i en liten skål och rör i dijonsenap och grönsaksbuljong. Blanda och häll över lammfärssåsen. Rör om och låt puttra under lock i någon minut.

Skala och skiva sötpotatisen. Smörj en ugnsfast form med kokosolja och lägg i sötpotatisen i ett jämt lager. Baka i ugnen på 175 grader i ca 15 min, eller tills dess att potatisen mjuknat, men inte blivit mosig i konsistensen. Häll över lammfärssåsen i ett jämt lager. Toppa med pumpakärnor över gratängen och låt stå i ugnen i 10-15 minuter. Servera med en sallad gjord på favoritgrönsakerna. Mat som värmer, jordar och tröstar…

Njut!/ Maria

Standard

Kommentera

