Maria Rosander

Maria Rosander – Med Kärlek

Jag ler. Den färgrika anrättningen på tallriken väcker min nyfikenhet och utlovar njutning. Färgerna kittlar och lockar. Mat har så många dimensioner. Smak, doft och färg. Jag njuter med alla mina sinnen och inte minst med det visuella. Mat är vackert och jag lägger stor vikt vid att bereda utrymme åt färgerna.

Jag serverar dig mitt hjärta. Så lite behövs för att skänka en anrättning lite färg och en känsla av lyx. Gröna pumpakärnor på toppen av den mustiga röda grytan, tranbär på grönkålsanrättningen, saffran, morot, rödkål, färska örter, osv. Vackert och välsmakande. Mitt hjärta finns alltid närvarande i den mat jag serverar. I smaken, doften och i färgerna. Till helgen lagar jag mat med höstens färgpalett i sinnet…

HÖSTIGA GRÖNSAKER

4 rödbetor
2 sötpotatisar (medelstora)
1 äpple
1 röd chili
2 msk riven färsk ingefära
0,5 tsk kanel
0,5 dl olivolja
150 g rucola
Svartpeppar
Himalayasalt
1 dl valnötter (valfritt)

003

Skala och skiva rödbetor och sötpotatis i ca 1,5 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper och ringla över olja och salt. Baka i ugnen i 20-30 min eller tills dess att skivorna blivit mjuka men inte mosiga i konsistensen. Dela äpplet i tunna klyftor och finhacka chilin. Skölj rucolan och blanda med äpplet och chilin i en skål.

Rör i hop olja, kanel och ingefära i en mindre skål.

Lägg rucola-äpple- och chilimixen i ett jämt täcke på ett serveringsfat. Fördela försiktigt de rostade grönsaksskivorna över rucola-blandningen. Ringla krydd-dressingen över. Toppa gärna med lite valnötter. Servera.

TIPS! För en matigare anrättning smula lite fetaost över rätten och servera till kryddiga lammfärsbiffar. Mums!

HÄLSA! Sötpotatis är namnet till trots ingen potatis, utan en ört. Den innehåller stärkelse, så som vanlig potatis, men inga saponiner och lektiner, som är ämnen som försvårar matsmältningen. Byt ut den traditionella potatisen och prova sötpotatisen i kväll!

Njut! /Maria

Standard

One thought on “Maria Rosander – Med Kärlek

Kommentera

